de Radu Natalia
Tabăra Învățătorilor Debutanți – O Săptămână de Inspirație și Învățare la Sadu
În perioada 11-16 august, un grup de 10 cadre didactice debutante a avut ocazia de a participa la prima ediție a Taberei Învățătorilor Debutanți, organizată de Asociația Învățătorilor din Sibiu. Evenimentul a avut loc la Pensiunea Masa Verde din Sadu, oferindu-ne nu doar un cadru de învățare, ci și un spațiu de relaxare și conexiune. Participantele, printre care m-am numărat și eu, au fost: Bârză Elena, Cimpoca Iulia, Cotîrga Cristina, Dincă Iulia, Iuga Sarah, Pandia Adina, Petroșan Ana, Radu Delia, Radu Natalia și Stoica Cosmina.
Ziua 1: Primirea călduroasă și începutul unei călătorii de neuitat
Chiar din prima zi, am fost primite cu multă căldură și bucurie. În camerele noastre, am găsit scrisori de „Bun venit!”, care ne-au făcut să ne simțim apreciate și motivate pentru zilele care urmau. Am avut timp să ne instalăm și să ne acomodăm, pregătindu-ne pentru o săptămână intensă de activități.
Ziua 2: Învățare prin joc și creativitate
Prima zi de activitate a debutat sub îndrumarea doamnei învățătoare Viora Rozorea de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” din Sibiu și a domnului învățător Tudorel Drăgoi de la Școala Gimnazială din Cîrța. Aceștia ne-au introdus în metode de învățare prin joc și explorare, evidențiind importanța integrării artei vizuale, a abilităților practice și a educației muzicale în procesul educativ. Am fost implicate activ în fiecare secvență a activității, ceea ce ne-a ajutat să înțelegem cum putem aplica aceste tehnici în propriile noastre clase.
Tot în a doua zi am avut onoarea de a discuta cu doamna inspector pentru învățământul primar, Bucuță Diana Adina, care a fost prezentă pentru a ne împărtăși din experiența și viziunea sa asupra rolului învățătorului în societatea actuală. De asemenea, am discutat despre provocările cu care se confruntă învățătorii debutanți și despre resursele disponibile pentru a-i sprijini în primele etape ale carierei. Doamna Bucuță ne-a încurajat să fim deschiși la noi metode de predare, să colaborăm cu colegii și să nu ezităm să cerem sprijin atunci când avem nevoie.
Ziua 3: Planificarea lecțiilor și metodica predării matematicii
A treia zi a fost dedicată dezvoltării competențelor noastre în planificarea lecțiilor și predarea matematicii. În prima parte a zilei, Naomi Chira de la Asociația Ascendis ne-a învățat cum să realizăm un plan de lecție folosind Metoda didactică Kata, un concept nou pentru mulți dintre noi, dar extrem de eficient. După-amiaza, Ovidiu Bădescu ne-a ghidat prin metodele de rezolvare a problemelor de matematică, solicitându-ne să demonstrăm în fața colegelor ceea ce am învățat.
Ziua 4: Gândire critică și planificare anuală
A patra zi a continuat sub îndrumarea domnului Ovidiu Bădescu, care ne-a provocat gândirea critică printr-o serie de trucuri de magie și jocuri specifice, menite să ne stimuleze creativitatea și capacitatea de rezolvare a problemelor. După-amiaza, am avut plăcerea să lucrăm cu Ema Patrichi, care ne-a împărtășit tehnici de realizare a planificărilor anuale și detaliate, introducând totodată câteva elemente ludice pe care le putem integra la clasă.
Ziua 5: Improvizație și integrarea elevilor cu CES
Ultima zi de activități a început tot cu Ema Patrichi, care ne-a provocat să concepem exemple de predare a textului „Vulpea și Barza”, solicitând motricitatea elevilor. Diverse jocuri și tehnici de improvizație spontană au fost aplicate, demonstrându-ne cum putem face lecțiile mai atractive și interactive. În a doua parte a zilei, Iulia Măndeșescu ne-a ghidat într-o discuție despre integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în clasă, oferindu-ne soluții practice pentru gestionarea situațiilor dificile.
Ziua 6: Concluzii și despărțiri
Ultima zi a taberei a fost dedicată concluziilor și impresiilor. Am prezentat un PowerPoint rezumativ al săptămânii, discutând despre ceea ce am învățat și despre cum ne vom aplica cunoștințele în carierele noastre viitoare. Emoțiile și entuziasmul au fost la cote maxime, iar la finalul taberei, am simțit că am format nu doar un grup de colegi, ci o adevărată comunitate.
Tabăra Învățătorilor Debutanți a fost o experiență inestimabilă, oferindu-ne ocazia de a învăța, de a ne dezvolta și de a crea legături care vor dăinui dincolo de aceste câteva zile petrecute împreună. Cu siguranță, această tabără a fost doar începutul unei călătorii frumoase în lumea educației.
Interviu cu Participantele Taberei Învățătorilor Debutanți
Întrebare: Ce gânduri doriți să transmiteți organizatorilor Taberei Învățătorilor Debutanți?
Răspuns: “O astfel de experiență contribuie enorm la dezvoltarea practicilor învățătorilor aflați la început de drum. Varietatea activităților și introducerea de noi concepte care vin în ajutorul cadrelor didactice debutante ne-au oferit posibilitatea de a ne forma viziuni diverse asupra situațiilor din învățământul primar. Datorită Asociației Învățătorilor din Sibiu, am avut onoarea de a participa la prima ediție a Taberei Învățătorilor Debutanți. Dorim să mulțumim tuturor celor care au contribuit la construirea acestui concept minunat, pe care sperăm să îl vedem dezvoltat în întreaga țară. Maria, Alina, Damaris, Cristina și Ionela au fost câteva dintre persoanele din spatele acestui proiect, și le suntem recunoscătoare pentru tot efortul și meticulozitatea cu care au pregătit această tabără.”
Întrebare: Cum ați resimțit organizarea și atmosfera din tabără?
Răspuns: “Vreau să vă mulțumesc din toată inima pentru munca depusă și pentru dăruirea cu care ați organizat această tabără. Ați creat un spațiu în care învățătorii din diverse locuri s-au simțit apreciați, motivați și sprijiniți să își dezvolte abilitățile. Fiecare detaliu, de la programul variat și bine structurat, până la atmosfera primitoare, a reflectat grija și respectul vostru pentru profesia noastră. Prin această tabără, ne-ați oferit nu doar oportunitatea de a învăța lucruri noi, ci și de a ne reîncărca bateriile și de a ne reînnoi pasiunea pentru predare. Ați demonstrat că educația nu înseamnă doar cunoștințe, ci și conectare, sprijin și colaborare.”
Întrebare: Care sunt impresiile generale despre această tabără?
Răspuns: “Participarea la această tabără educativă a fost o experiență profundă și valoroasă. Atmosfera de învățare și colaborare creată aici a fost una cu adevărat specială. Programul a fost foarte bine structurat, cu activități și ateliere extrem de utile pentru dezvoltarea noastră profesională. Interacțiunea cu ceilalți participanți a fost esențială, oferindu-ne ocazia să facem schimb de idei și să construim relații profesionale durabile. Organizarea a fost impecabilă, iar locația a fost ideală pentru un astfel de eveniment. Plec de aici cu idei noi, o viziune mai clară asupra rolului meu de educator și cu un entuziasm reînnoit pentru ceea ce fac.”
Întrebare: Ce ați apreciat cel mai mult la această tabără?
Răspuns: “A fost o experiență minunată, provocatoare, care m-a ajutat la construirea încrederii în sine și la antrenarea unei mentalități flexibile. Am avut oportunitatea de a cunoaște persoane specializate în diferite domenii și de a descoperi latura umană din spatele profesioniștilor. Fetele, alături de care am petrecut cel mai mult timp, ne-au arătat că această familie a învățătorilor este plină de oameni perseverenți și dedicați. Va rămâne cu siguranță o tabără de suflet, cu amintiri și experiențe inedite.”
Întrebare: Dacă ar fi să descrieți tabăra într-un cuvânt, care ar fi acela?
Răspuns:
“Magie.”
“Familie.”
“Inovație.”
“Prietenie.”
“Inspirație.”
“Creativitate.”