Invitată ca speaker la: Business Days, BookLand, Noaptea devoratorilor de discursuri, BuzzCamp, membru activ Speakers Club, Florentina Berlan este un om special. Totul a pornit de la greutatea de a explica matematica fiicei sale, și astfel a luat naștere culegerea POVESTIND MATEMATICA. Au urmat ateliere pe aceeași temă, multe conferințe și împărtășirea multor emoții. Face totul cu optimist, lucrează ca șef de departament și face greșeli dar nu se teme de ele, pentru că orice greșeală e un mijloc de a deveni mai bună în tot ceea ce face.

– Care este cea mai mare greșeală pe care ai făcut-o?
Nu cred in notiunea de greseala. Pentru mine, orice eroare este un mijloc de a schimba ceva la mine sau la felul in care fac lucrurile. O convingere personala este ca orice lucru nou este posibil sa iasa prost la inceput, si imi asum asta! Observ ce nu a functionat, fac schimbarile necesare si data viitoare rezultatul va fi mult mai bun.
Dar ca sa-ti raspund la intrebare, cea mai evidenta si de impact actiune de acest gen am facut-o atunci cand, la examenul pentru permisul auto, am intrat pe acces interzis, pe o strada cu sens unic 
– Ai avut situații în care ai fost nevoită să iei o decizie relativ repede?
Ma confrunt in fiecare zi cu astfel de provocari, lucrand intr-un post de conducere si avand un ritm de munca foarte alert. Incep prin a pune multe intrebari in legatura cu situatia aparuta, pentru a avea cat mai multe detalii, si iau decizia in functie de informatiile pe care le am si de experientele anterioare. Sunt de parere ca orice decizie e mai buna decat nici o decizie. A decide inseamna A ACTIONA, iar actiunea genereaza feedback, ceea ce determina un nou curs de actiune. E ca si cum ai face pasi de dans si e mult mai distractiv decat sa stai pe loc.
Știm cu toții de succesul cărții POVESTIND MATEMATICA. Cum ai reușit să îți atingi obiectivul?
Cu perseverenta si multa munca. M-a ajutat sa-mi stabilesc o data limita pentru lansare si sa o anunt public.
– Câteodată este ușor să te implici “până peste cap”? Descrie o situațe când a trebuit să ceri ajutor în cadrul acestui proiect.
Nu e niciodata usor! Am avut impresia, la acest proiect, ca pot fi “one-man show”.Am facut corectura, editarea, formatarea si coperta, tiparirea – am refuzat propunerea unei edituri si am ales self-publishing-ul, apoi promovarea, lansarea si distributia. Am vrut chiar sa fac si desenele, dar am renuntat la timp 
In acest moment am pastrat doar partea de promovare, cea de distributie incredintand-o unui singur site, specializat pe vanzarea de carti.
A fost obositor si stresant, asa ca am decis ca la urmatoarea carte voi externaliza mare parte dintre etape.
– Ai avut situații în care unele persoane nu au fost de acord cu ideile tale? Dacă da,ce ai făcut?
Desigur! La lansarea in presa a ideii de predare a matematicii prin povesti, pe langa cei care au fost incantati de proiect au fost si cativa care au comentat ca nu e aplicabil in sistemul public, pentru ca timpul si programa nu permit. Nu am reactionat, pentru ca fiecare are dreptul la propria opinie. M-am bucurat de cei care au apreciat ceea ce am facut si care au gasit solutii pentru a face matematica mai placuta elevilor.
– Ai fost mulțumită de rezultat?
Bineinteles! La acel moment a fost un vis implinit si am avut parte de un feedback extraordinar din partea tuturor. Desigur ca astazi, uitandu-ma la propria creatie, observ lucruri care ar putea fi imbunatatite, dar nu vreau sa schimb nimic, pentru ca acel proiect reprezinta ceea ce eram atunci cand l-am creat. Ceea ce sunt acum se va reflecta in urmatorul.
– Este ușor sa lucrezi cu copiii?
Este, atat timp cat setezi experienta ca fiind o joaca si eroarea – un mod de a verifica daca ipotezele de lucru sunt valabile. Rasul si incurajarea sunt esentiale, iar uneori e necesar sa renunti la planul de lucru si sa te adaptezi la ceea ce au nevoie in acel moment (o poveste, un exercitiu fizic sau chiar o imbratisare).
Copiii sunt mai mult emotionali decat mentali, si daca sunt blocati in emotii nu mai pot fi atenti la ceea ce le spui.
– Care a fost cea mai dificilă experiența legată de relația cu copiii?
Relatia cu parintii copiilor! Sunt unii care pun foarte mare presiune pe copii si au asteptari nerealiste legate de performantele lor.
– Cum i-ai făcut pe copii să fie mai entuziaști?
Incep fiecare sesiune de lucru cu o imbratisare si cu o discutie scurta despre activitatile lor preferate. Ii incurajez constant si ii las sa se exprime liber. Le spun inca de la inceput ca nu exista greseala si ca trebuie sa-si testeze ipotezele de lucru pentru a le alege pe cele care se verifica. De asemenea, gasim de fiecare data metode cat mai creative de a rezolva problemele. La copiii mai mici inchei cu o sesiune de joaca, in care strecor elemente de calcul matematic.
Atunci cand lucrez in grup, introduc si cateva momente de exercitii fizice, pentru a le creste energia.
Și totuși, pe lângă acest proiect, ai un job al tău. Ce căi ai găsit pentru a face jobul mai eficient?
Renunt la asteptari, iau lucrurile asa cum vin si ma straduiesc sa ma bucur de moment. Pentru a fi mai eficienta, ma pregatesc intotdeauna in linii mari si apoi ma adaptez contextului de lucru. Am intotdeauna cateva activitati principale si cateva de rezerva, la care apelez doar daca e necesar.

– Dacă ai putea să îmbunătățești ceva la tine/în viața ta,fie pe plan profesional,f ie pe plan personal,care ar fi aceste lucruri?
Mi-as dori sa am simtul umorului mai dezvoltat. Uneori ma iau mult prea in serios
Ceea ce as putea imbunatati la viata mea ar fi sa fac mai multa miscare, pentru ca am un stil de viata destul de sedentar.
Mulțumim, Florentina, și te așteptăm cu drag la noi!

Invitată ca speaker la: Business Days, BookLand, Noaptea devoratorilor de discursuri, BuzzCamp, membru activ Speakers Club, Florentina Berlan este un om special. Totul a pornit de la greutatea de a explica matematica fiicei sale, și astfel a luat naștere cartea POVESTIND MATEMATICA. Au urmat ateliere pe aceeași temă, multe conferințe și împărtășirea multor emoții. Face totul cu optimism, lucrează ca șef de departament și face greșeli dar nu se teme de ele, pentru că orice greșeală e un mijloc de a deveni mai bună în tot ceea ce face.
– Care este cea mai mare greșeală pe care ai făcut-o?
Nu cred în noțiunea de greșeală. Pentru mine, orice eroare este un mijloc de a schimba ceva la mine sau la felul în care fac lucrurile. O convingere personală este că orice lucru nou este posibil să iasă prost la început, și îmi asum asta! Observ ce nu a funcționat, fac schimbarile necesare și data viitoare rezultatul va fi mult mai bun. Dar ca să-ți răspund la întrebare, cea mai evidentă și de impact acțiune de acest gen am facut-o atunci când, la examenul pentru permisul auto, am intrat pe acces interzis, pe o stradă cu sens unic.
– Ai avut situații în care ai fost nevoită să iei o decizie relativ repede?
Mă confrunt în fiecare zi cu astfel de provocari, lucrând într-un post de conducere și având un ritm de munca foarte alert. Încep prin a pune multe întrebări în legătură cu situația apărută, pentru a avea cât mai multe detalii, și iau decizia în funcție de informațiile pe care le am și de experientele anterioare. Sunt de părere că orice decizie e mai bună decât nici o decizie. A decide înseamnă A ACȚIONA, iar acțiunea generează feedback, ceea ce determină un nou curs de acțiune. E ca și cum ai face pași de dans și e mult mai distractiv decât să stai pe loc.
– Știm cu toții de succesul cărții POVESTIND MATEMATICA. Cum ai reușit să îți atingi obiectivul?
Cu perseverență și multă muncă. M-a ajutat să-mi stabilesc o dată limită pentru lansare și să o anunț public.
– Câteodată este ușor să te implici “până peste cap”? Descrie o situațe când a trebuit să ceri ajutor în cadrul acestui proiect.
Nu e niciodată ușor! Am avut impresia, la acest proiect, că pot fi “one-man show”.Am facut corectură, editarea, formatarea și coperta, tiparirea – am refuzat propunerea unei edituri și am ales self-publishing-ul, apoi promovarea, lansarea și distributia. Am vrut chiar să fac și desenele, dar am renunțat la timp. În acest moment am păstrat doar partea de promovare, cea de distributie încredințând-o unui singur site, specializat pe vânzarea de cărti. A fost obositor și stresant, asa ca am decis ca la următoarea carte voi externaliza mare parte dintre etape.
– Ai avut situații în care unele persoane nu au fost de acord cu ideile tale? Dacă da,ce ai făcut?
Desigur! La lansarea în presa a ideii de predare a matematicii prin povești, pe langa cei care au fost încantați de proiect au fost și câțiva care au comentat că nu e aplicabil în sistemul public, pentru că timpul și programa nu permit. Nu am reacționat, pentru că fiecare are dreptul la propria opinie. M-am bucurat de cei care au apreciat ceea ce am facut și care au găsit solutii pentru a face matematica mai plăcuta elevilor.
– Ai fost mulțumită de rezultat?
Bineințeles! La acel moment a fost un vis împlinit și am avut parte de un feedback extraordinar din partea tuturor. Desigur că astăzi, uitându-mă la propria creatie, observ lucruri care ar putea fi îmbunătățite, dar nu vreau să schimb nimic, pentru că acel proiect reprezintă ceea ce eram atunci când l-am creat. Ceea ce sunt acum se va reflecta în urmatorul.
– Este ușor sa lucrezi cu copiii?
Este, atât timp cât setezi experiența ca fiind o joacă și eroarea – un mod de a verifica dacă ipotezele de lucru sunt valabile. Râsul și încurajarea sunt esențiale, iar uneori e necesar să renunți la planul de lucru și să te adaptezi la ceea ce au nevoie în acel moment (o poveste, un exercițiu fizic sau chiar o îmbrățișare). Copiii sunt mai mult emoționali decît mentali, și dacă sunt blocați în emoții nu mai pot fi atenți la ceea ce le spui.
– Care a fost cea mai dificilă experiența legată de relația cu copiii?
Relația cu părinții copiilor! Sunt unii care pun foarte mare presiune pe copii și au așteptări nerealiste legate de performanțele lor.
– Cum i-ai făcut pe copii să fie mai entuziaști?
Încep fiecare sesiune de lucru cu o îmbrățișare și cu o discuție scurtă despre activitățile lor preferate. Îi încurajez constant și îi las să se exprime liber. Le spun încă de la început că nu există greseală și că trebuie să-și testeze ipotezele de lucru pentru a le alege pe cele care se verifică. De asemenea, găsim de fiecare dată metode cât mai creative de a rezolva problemele. La copiii mai mici închei cu o sesiune de joacă, în care strecor elemente de calcul matematic. Atunci cand lucrez în grup, introduc și câteva momente de exerciții fizice, pentru a le crește energia.
– Și totuși, pe lângă acest proiect, ai un job al tău. Ce căi ai găsit pentru a face jobul mai eficient?
Renunț la așteptări, iau lucrurile așa cum vin și mă străduiesc să mă bucur de moment. Pentru a fi mai eficientă, mă pregatesc întotdeauna în linii mari și apoi mă adaptez contextului de lucru. Am întotdeauna câteva activități principale și câteva de rezervă, la care apelez doar dacă e necesar.
– Dacă ai putea să îmbunătățești ceva la tine/în viața ta,fie pe plan profesional,f ie pe plan personal,care ar fi aceste lucruri?
Mi-aș dori să am simțul umorului mai dezvoltat. Uneori mă iau mult prea în serios. Ceea ce aș putea îmbunătăți la viața mea ar fi să fac mai multă mișcare, pentru ca am un stil de viață destul de sedentar.
– Mulțumim, Florentina, și te așteptăm cu drag la Reșița!
Cu mare drag!

Ovidiu Bădescu

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CAPTCHA ImageChange Image