de Vlad Eugenia
Proiectul “ ȘCOALA DE VARĂ ÎN STIL NONFORMAL!”, organizat de Școala Gimnazială „George Poboran” Slatina în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Olt, și-a propus să ofere un sprijin personalizat și crearea unor spații pentru o interacțiune semnificativă, astfel încât toți elevii să poată descoperi și îmbrățișa identitatea și valoarea lor individuală prin cultură și educație nonformală. Aceasta este baza pentru construirea încrederii reciproce între elevii din ziua de azi, care provin din medii diferite.
Școala Gimnazială George Poboran împreună cu ISJ Olt, își propune să creeze punți și legături pentru creșterea motivației elevilor pentru a se implica în comunitatea din care fac parte, pentru a se afirma în orice circumstanță s-ar afla prin folosirea unor metode de educație nonformală moderne.
De asemenea, grupul țintă fiind format din elevi ce aparțin învățământului gimnazial, cât și primar, contribuie la dreptul la educație, fiecare copil, indiferent de nivelul de dezvoltare al capacităţilor sale, are dreptul la o educaţie de bună calitate, care să conducă în cea mai mare măsură la dezvoltarea capacităţilor sale cognitive şi de integrare socială.
Al doilea argument care susţine necesitatea activităților extrașcolare este lipsa inițiativei copiilor de a-și petrece timpul liber în mod constructiv. Astfel, noi, cadrele didactive preocupate de tinerii noștri suntem datori să stimulam implicărea lor în viața comunității, prin activitățile oferite de școală, dar și de instituțiile specializate, iar atragerea tinerilor în activități variate de impliare activă, voluntariat, învățare experiențială etc.
Proiectul este important, deoarece vine în sprijinul elevilor cu metode moderne de educație nonformală care pun accentul pe afirmarea tinerilor .
Rezultatul acestui proiect a fost unul pozitiv și avantajele lui s-au resimțit la toate nivelurile, deoarece el a avut ca protagoniști tinerii, cei care trebuie să pregătiți pentru ziua de mâine, inițiați să lupte pentru ei, pentru viitorul tuturor.
Proiectul contribuie la atingerea unor obiective.
- dezvoltarea competențelor de înțelegere a proceselor de consultare, participare și includere a tinerei generații,
- Cunoașterea unor metode de implicare în comunitate și experimentarea acestora.
Educaţia şi instruirea tinerilor trebuie privite ca factori importanţi, astfel raţiunea de a fi a cadrelor didactice implicate se concentrează pe formarea tinerilor cu spirit liber în gândire, toleranţi, promotori de valori democratice europene, care să adere la conceptul de învățare pe tot parcursul vieţii, să se implice în procesul de învăţare al comunităţii, să se integreze într-o societate dinamică într-o permanentă conexiune cu Europa.
În acest sens, prin atelierele organizate în timpul școlii de vară, ne propunem să îmbunătăţim: gestionarea echilibrului formativ-informativ prin activităţi de învățare care au un caracter participativ, experienţial, cu obiective de învățare clare; metode si tehnici ce stimulează creativitatea şi interactivitatea, au un caracter inovativ, cu un grad mare de aplicabilitate; încurajarea participării şi şanse egale în învăţare; valorizarea, individualizarea şi capitalizarea cunoştinţelor dobândite; educaţie şi formare profesională în context real de muncă.
Activitățile au îmbinat armonios noțiuni de limba română, de limba engleză, educație prin teatru și public speaking, educație pentru sănătate etc.
Credem în faptul că fiecare copil este unic și are propriile interese, curiozități, stiluri de a filtra și procesa informația, precum și moduri diferite de a se exprima.
De aceea, noile cercetări din domeniul pedagogiei, învățării, motivației, educației non-formale ne sunt mereu aproape –OPEN SPACE, PHOTO VOICE, CAFENEA PUBLICĂ etc.
Responsabili cu inspirația, starea de bine, voia bună au fost profesorii:
PRIMAR -Anca Argeșeanu, Preda Daniela, Iacob Sorina, Mara Ștefan, Sterie Otilia, Ivan Daniela.
GIMNAZIU-Eugenia Vlad, Lavinia Prună, Alina Zamfir, Carmen Jianu, Roxana Gegu, Lavinia Ciucă, Cristina Alexie, Cristina Boboc, Victor Gornoavă, Alexandru Bîscoveanu.
Prima zi a școlii de vară, ediția a 7-a, 2023, a avut ca temă centrală prietenia, ideea de echipă, implicare și interdisciplinaritate în spațiul limbilor română-engleză. Copiii “ s-au jucat “ cu forme buclucașe din DOOM 3, au creat povești din imagini Dixit , au lucrat în echipă, și-au testat ascultarea activă, precum și reflexele, totul într- o atmosferă de voie bună.
De activități deosebite au avut parte și elevii claselor mai mici.
La atelierul ,,Povești pentru inimă și minte”, copiii au cunoscut povestea Simonei Epure ,,Șoricelul Fursec și un prieten minunat”.
Ziua a treia a Școlii de vară a debutat cu multă energie, cu activitati sportive diversificate, care i-au pus pe copii în situații provocatoare și le-au trezit spiritul de luptă pentru “supraviețuire”.
Desigur, dansul nu a lipsit, fiind organizat un atelier de dans și cum se zice “dacă simți muzica, restul este dans” elevii noștri ne-au surprins cu talent, perseverență și ambiție.
Feedback-ul fiind un element important al succesului, mai ales atunci când știi să accepți că mereu este loc de mai bine, am încheiat ziua cu lucrul în echipă pentru a afla direct de la beneficiari ce înseamnă un PROFESOR “ BUN”, respectiv un PROFESOR “RĂU”.
Pentru exersarea abilitaților lingvistice-listening, elevii au avut de realizat un desen după o imagine descrisă în limba engleză de către profesor.
~Profesor “BUN” vs Profesor “RĂU”~ va reprezenta momentul INTRO al noului an școlar pentru cadrele didactice din școala noastră care își doresc ca actorul principal al actului educational să fie ELEVUL.
Ziua a patra a Școlii de vară a avut în centru tema “Călători prin orașul nostru”.
Astfel, elevii au descoperit detalii interesante din istoria orașului nostru;
De asemenea, au exersat tehnica fotografică pentru a reprezenta prin imagine relația dintre trecut și prezent.
Folosind fotografiile realizate, elevii pot reflecta și explora motivele, emoțiile și experiențele care au ghidat imaginile alese.
În centrul vechi ni s-a dezvăluit personalitatea unuia dintre românii ce au influențat cultura europeană și mondială prin arta dramatică, slătineanul Eugen Ionescu.
Apoi au savurat înghețată, bragă, limonadă de la celebra prăvălie seculară “La atletul albanez”, devenită emblematică pentru orașul nostru și au așternut impresiile în jurnalul de călătorie.
PHOTOVOICE- tehnica/metoda prin care semnalezi aspecte ale comunități din care faci parte.
Astfel, folosind fotografiile realizate elevii pot reflecta și explora motivele, emoțiile și experiențele care au ghidat imaginile alese.
Ziua a patra a fost și despre- Discursul motivațional
Un discurs superb, un exemplu de public speaking, un model de sinceritate, un limbaj nuanțat ne-a fost oferit anul acesta de un tânăr campion, David Popovici, iar noi nu puteam sta fără să-l observam, fără sa-i înțelegem valoarea, fără să-l oferim elevilor pentru a da lecția mai departe.
Așadar, individual și pe grupe, elevii au creat discursuri motivaționale, au citit discursul anului in materie de motivație, transmis de un tânăr promotor al valorilor culturale, au extras sintagme și enunțuri remarcabile.
#_VaUrmaȘiÎnClase_
Creativitatea și imaginația i-au ajutat pe copii să creeze picturi deosebite, chiar și pe pietre, în cadrul atelierului ,,Lumea în culori”.
A cincea zi a Școlii de vară a fost dedicată sportului și distracției. Elevii au s-au bucurat de plăcerea de a înota la Bazinul de înot. În același timp, elevii mai mici, de la ciclul primar, au dezvoltat abilități în arta origami prin activitati desfășurate la școală.
De asemenea, a urmat și premierea elevilor participanți la activitati, în mod nonformal, team-building-desemnarea echipei câștigătoare, energizer.
Școala de vară este un proiect de suflet, aflat la a 7-a ediție, fiind premiat și la Creatori în educație în anul 2019, motiv pentru care foarte mulți colegi s-au alăturat, iar numărul elevilor este mai mare de la an la an.
Ne motivează dorința de implicare, iubirea copiilor, interesul pentru trezirea curiozității lor și dorința de a rămâne cu amintiri deosebite, învățare experiențială, dar cel mai mult dorința de a face pentru elevii noștri ce ne-am fi dorit noi ca elevi să trăim!
Suntem cadre didactice, iar la fiecare început de an școlar, emoția unui nou an școlar o trăim cu aceeași intensitate ca atunci când eram copii, de aceea se cuvine să ne implicăm formal și nonformal pentru o educație completă.
Deralii găsiți la