de Alina Ionescu
Nici nu a reînceput bine școala că ROTARY REȘIȚA, așa cum ne-a obișnuit, a venit cu o nouă propunere pentru comunitate: clubul de robotică și de proiectare 3d, ROBOTICS FOR LIFE.
„Să fim alături de Robotics for Life, reprezintă pentru Rotary Club Reșița un proiect de suflet, noi fiind alături de organizatori la ultimele doua ediții ale taberei. Acest an rotarian este dedicat educației, iar pentru noi este un privilegiu sa fim alături de acești elevi care dau dovadă de creativitate și pasiune pentru știință.” spune Mirela Duțulescu, președintele Rotary Reșița.
Activitatea clubului a început cu o mini-prezentare a istoricului taberei, tabără începută la sugestiile lui Anghel Alexandru, acum student la București. „.Alex a transmis, pe parcursul a 4 ediții ale taberei, pasiunea sa pentru roboți copiilor din Reșița. Îi mulțumim în acest sens deoarece multă lumea are pasiuni, însă foarte puțini ajută pe cei din jur să-și îndeplinească pasiunile proprii.” spune Ovidiu Bădescu, coordonatorul acestei tabere. „.Mulțumesc fostului meu elev, Atila Szekely, care a îmbrățișat ideea acestor tabere de programare și de robotică, fără sprijinul lui financiar, aceste tabere nu ar fi început. Mulțumesc de asemenea clubului ROTARY din Reșița care ni s-a alăturat la ultimele două ediții. Datorită lor, 61 de elevi au avut ocazia de a participa gratuit la cele 4 ediții ale taberei. În aceste tabere, deși explicăm modul de conectare al pieselor, de foarte multe ori elevii le conectează invers și ardem destule plăcuțe și componente. Important nu e să le păstrăm în cutii, ci important e ca acești elevii să învețe. ” continuă Ovidiu Bădescu.
Astfel sâmbătă, 14 ianuarie 2023, 16 tineri ai Reșiței au început o frumoasă călătorie în lumea aplicabilității informaticii și a dorinței de a da viață învățării. Au fost elevi de la mai multe școli gimnaziale ale Reșiței dar și elevi de liceu, chiar studenți.
Clubul este însă deschis oricăror elevi de gimnaziu, preferabil începând cu clasa a VII-a, oricăror elevi de liceu sau studenți dar mai ales voluntarilor de care de fiecare dată avem așa de multă nevoie.
La această primă întâlnire a clubului au fost prezenți: Erhardt Elina, Derbac Giulia, Mihăila Marko, Tecliș Anca, Tismonariu Octavian, Adam Andreas, Văleanu Maria, Stoicu Luiza, Milotin Rareș, Bădescu Daniel, Miuța Daria, Dragoș Samuel, Daba Cosmin, Siladi Daria, Corha Grațiela, Gligor Mădălina.
Au fost prezentați roboții construiți în diferite ediții ale taberei, de la VIRUSNATOR, un roboțel foarte util în perioada pandemiei pe care îl poți controla din telefon, care putea să îți dea cu dezinfectand pe mâini, fără ca tu să atingi nimic până la roboței care trebuiau să urmeze un traseu, care măsoară umiditatea solului, băț pentru nevăzători, snake dar și simpaticul Tobby.
A urmat partea în care copiii au început să învețe despre modul de funcționare al plăcuțelor arduino, să asambleze pe aceste plăcuțe diferite componente, să scrie cod pe laptop pe care apoi să îl transfere pe plăcuțe.
De la simpla ideea de a aprinde sau a stinge un led, creativitatea celor mici a început să iasă la iveală. Unii au scris cod prin care au construit un semafor, alții un joc de lumini asemănător luminițelor de Crăciun, alții chiar au încercat un cod care să cânte o melodie, exact așa cum face o sonerie.
Bucuria le-a fost mare atunci când au văzut că programarea nu înseamnă doar linii de cod, ci înseamnă linii de cod care execută ceea ce le-ai spus tu să execute. Cele aproape 4 ore ale clubului de Robotică au trecut parcă imediat, feedbackurile fiind elocvente în acest sens. A fost o întâlnire a clubului în care atât participanții dar și voluntarii s-au simțit minunat, așa cum veți vedea în video de mai jos.
„De mică mi-a plăcut să îmi fac propriile invenții din Lego, și când sora mea a intrat la Facultatea de informatică și am văzut ce proiecte făcea acolo, am dezvoltat și o pasiune pentru asta. Mai apoi, a scris domnul profesor Bădescu pe grupul clasei că se face o tabără de robotică, și am spus că nu am nimic de pierdut așa ca m-am dus, când am văzut ca eu chiar sunt buna la asta, am continuat și am reușit sa mă dezvolt mai mult pe acest plan, ajungând trainer la tabăra acestuia. Prima mea tabăra la care am predat am fost foarte emoționată pentru ca nu știam exact cât de bine le pot explica copiilor încât să le stârnesc interesul, și când am văzut că toți copiii au înțeles de la mine, m-am simțit fericită ca-mi pot împărtăși pasiunea mea, celorlalți, așa ca am continuat cu asta, și ma gândesc inclusiv la facultate să continui în acest domeniu.” (Daria Miuța – trainer)
„Este pentru a doua oară când particip ca trainer și pot spune ca îmi place din ce in ce mai mult. Îmi place să văd reacția celor care participa după ce au înțeles cum funcționează diferite lucruri. Spre exemplu, astăzi l-am întâlnit pe Marco, un băiat foarte inteligent, care nu a avut nevoie de foarte multe explicații ca sa înțeleagă cum se poate juca cu niște LED-uri. După ce le-am arătat cum pot să aprindă un LED, acesta a înțeles foarte rapid atât partea ce ține de hardware, cât sș partea ce ține de software, urmând ca el sa folosească mai multe LED-uri și să le aprindă într-o anumită ordine, la fel ca un semafor. Era foarte fericit că a înțeles cum funcționează. De asemenea, sunt plăcut surprins să văd ca înca există tineri foarte curioși și care doresc să învețe lucruri noi.
Mă bucur ca pot face parte din acest proiect.” (Samuel Dragoș – trainer)
Educație non-formală, programare, robotică. Despre asta a fost vorba la prima întâlnire din această ediție în cadrul clubului Robotics FORLIFE. Deși eu am fost unul dintre elevii de liceu care au participat la eveniment, m-am bucurat de experiența descoperirii, pentru a doua oară, a bazelor roboticii: de la programare, un nou limbaj de cod, la practică, descoperirea a diferiți roboți, și aplicarea cunoștințelor acumulate în mecanisme simple, ușor de înțeles, dar mai ales, bine explicate de colegii mei de liceu care au fost de această dată traineri. Pe lângă asta, am reușit să învăț de la alți tineri pasionați de printarea 3D mai multe despre programele de design 3D, materialele folosite și chiar tipurile de imprimante existente pe piață. Pe această cale, doresc să îi mulțumesc domnului profesor Ovidiu Bădescu pentru invitație și să adaug că mi-a făcut o deosebită plăcere să particip și cu siguranța voi reveni în viitor, și ca trainer pe partea de 3D printing. (Rareș Milotin – trainer)
Eu una mă așteptam ca întâlnirea de astăzi să fie ceva mai formală, însă am fost surprinsă într-un mod plăcut, atmosfera fiind foarte destinsă, iar experiența mai mult decât practică și interesantă a activităților legate de robotică și nu numai mi-a reîmprospătat dorința de a reveni în cadrul acestui grup. (Maria Văleanu – participant)
“Dacă aș putea descrie ziua de astăzi într-un singur cuvânt ar fi interesant, am învățat lucruri noi și în final am reușit să creez împreuna cu colega mea, Maria, un sistem de luminițe led de Crăciun. A fost o experiență minunată și aștept cu nerăbdare următoarea întâlnire!”(Luiza Stoicu – participant)
„La atelierul de robotică am avut o experiență inedită, conținutul prezentat ne-a captivat, atât pe mine, cât și pe elevi. Pentru mine a fost prima activitate desfășurată în domeniul roboticii, deoarece la liceu și la facultate mi-am ales ca studiu strict partea de programare. Folosind câteva componente hardware (placă Arduino, Breadboard, led-uri, rezistențe și cablu USB), împreună cu software-ul corespunzător pe laptop (codul scris în C++), am reușit cu toții să realizăm proiecte interesante, în care s-au dat comenzi pentru luminarea beculețelor. Copiii au fost inventivi, au unit corespunzător componentele și au programat astfel încât să obțină fie un prototip al unui semafor, fie un joc precum al luminițelor de Crăciun. De asemenea, elevii au manevrat, prin intermediul telefonului mobil, roboței construiți în cadrul edițiilor trecute ale taberei. Mulțumim coordonatorului și elevilor voluntari, pentru susținerea acestui atelier de robotică introductivă!„ (Grațiela Corha)