Cum să devii un profesor ,, cool“ indiferent de sistemul, materia de predare, vârstă și experiență
,,Nu sunt un profesor: doar un tovarăş pe care l-ai întrebat pe unde să mergi. Ţi-am arătat spre înainte – înaintea mea, dar şi a ta.’’ George Bernard Shaw
Stăm de vorbă cu Rodica-Ioana Bândilă , antreprenoare și freelancer în domeniul limbilor străine, coordonator al Centrului de limbi străine Eureka, Reghin, jud. Mureș
Ce înseamnă să fii profesor modern și de ce să devii unul ?
Problema timpurilor moderne în care tehnologia își pune din ce în ce mai mult amprenta și în educație, este aceea a adaptării rapide ca profesori la aceste schimbări. Ele pot impune o nouă normă, aceea a profesorului apropiat de elevii săi, nu doar prin tehnologie, dar și prin modul de gândire, de cunoaștere a intereselor și felului de a fi al tinerilor. În altă ordine de idei, nu mai contează vârsta sau experiența, că predai în învățâmântul public sau privat, ci felul în care te conectezi cu elevul ca el să își atingă potențialul.
Din punct de vedere profesional, ce ar trebui să facă un profesor modern ?
În opinia mea, există mai multe planuri de acțiune:
Să își lărgească aria de competențe în zone conexe, mai ales a învățării cu sens, și a lărgirii portofoliului profesional.
Când spun învățare cu sens, mă refer la adaptarea materiei la aspectele pragmatice, care nu dezvoltă doar abilități cognitive, dar și noile deprinderi de tipul EQ-ului, gândire critică, rezolvare de probleme, munca în echipă, învățarea autonomă.
Ca să dau unele exemple din discipline diferite, pot menționa matematica și fizica distractivă, româna prin dramatizare, biologia și chimia experimentală și 3D, istoria și geografia prin călătorii ( în spațiu și timp) cu ajutorul unor video-uri, limbile străine prin aplicații interactive de tipul – Jamboard, Padlet (gândire creativă / exerciții de imaginație), Kahoot, Wordwall, Quizlet, Quizizz (evaluarea cunoștințelor), Mindmup, Mentimeter (organizare / prezentarea informațiilor, sondaje) sau platforme de e-learning de învățare interdisciplinară.
Lărgirea portofoliului presupune înscrierea și absolvirea unor cursuri de perfecționare în domeniul său sau conex de expertiză care îi permite nu doar o upgradare a statutului său profesional, dar și anumite calificări prin care poate contribui la diseminarea cunoștințelor în rândul elevilor, colegilor și părinților: de ex.la limbi străine să devii examinator internațional sau să faci un curs CELTA, pentru celelalte discipline cursuri de acreditare pentru competențe digitale ECDL sau Proiectare 3D, competențe de predare online sau chiar obținerea unui atestat lingvistic- se știe că multe programe, de tip Erasmus, Comenius, anumite proceduri de înscriere la cursuri internaționale, mastere și doctorate depind de acesta. Nu în ultimul rând, poți învăța cum să devii mentor sau trainer pe anumite arii curiculare și extracuriculare : consiliere , evaluare școlară, orientare în carieră, organizator de evenimente, profesorul fiind și diriginte – formator de personalități și caractere.
Performanțele elevilor depind de natura și calitatea interacțiunii profesor-elev. Ce tendințe sunt în acest domeniu și ce alternative există pentru alinierea profesorilor la acestea ?
Cu siguranță că este o legătură directă. Noile tendințe sunt cele spre socializare în sensul profesorului partener al elevului în diferite proiecte școlare sau de natură personală. Acest lucru permite apropierea și cunoașterea elevilor, conectarea la ideile comune, cunoașterea intereselor și problemelor (empatia) și nu în ultimul rând, folosirea unui limbaj comun- și aici nu mă refer la cel de tip argou, ci la cel care facilitează comunicarea clară, logică, interactivă. Toate acestea potențează performanțele școlare, se pliază pe nevoia sporită de socializare a tinerilor și la sporirea gradului de independență în actul învățării. Pe scurt, performanță, autonomie, stare de bine, stima de sine crescută.
Credeți că prezența profesorilor pe social media se încadrează în aceste tendințe și cum e aceasta o cale de dezvoltare a competențelor profesorului modern?
Cred cu tărie în acest concept. Unde sunt majoritatea tinerilor? Pe social media. De unde se informează? De pe internet și social media ( anumite grupuri și pagini). Ce utilizează împreună și separat profesorii, elevii și părinții? Social media și diferite platforme de învățare sau muncă în echipă. Cum se răspândesc foarte repede informațiile, știrile, evenimentele? Pe social media.
Deci, este clar că profesorul modern nu mai poate rămâne în afara acestui mediu. Pentru că este un mediu de învățare excelent. Am realizat acest lucru în momentul când m-am înscris și absolvit un mentorat de 6 luni legat de promovarea profesorilor pe social media. Ideea centrală este că degeaba ești profesor bun dacă nu devii cunoscut de către elevi și nu îi impactezi de la alt nivel. Astfel, am învățat cum să creezi materiale utile gratuite, cum să îi strângi în grupuri unde să dezbați diferite probleme, să le dai teme, să se înscrie în programe de recuperare sau pregătire, cum să ții webinarii, cum să devii popular pe Instagram și Tiktok. Este exact cum spunea o doamnă profesoară, absolventă ca și mine, a programului MDE inițiat de SuperTeach România: ,,Te face cumva să abordezi lucrurile și altfel, decât din cutiuța aceea „așa trebuie să fie profesorul” sau ”așa au fost profesorii noștri”. Nu mai funcționează pentru că sunt copii diferiți, cu altă deschidere către informație, iar accesul la tehnologie le mai schimbă comportamentul și atunci trebuie să știi cum să ajungi la ei”. Elena Iurașcu, profesor la Școala Gimnaziala “Mihai Viteazul” din Călărași.
Ce ar trebui să facă un profesor la început ca să se deprindă cu prezența lui pe social media?
Conform unui articol publicat pe edpost.ro-12-moduri-de-a-folosi-social-media-in-scop-educational , aceasta e folosită pentru a comunica mai repede și mai eficient, pentru a informa, pentru a implica persoanele direct , a da și obține feedback, rețelele sociale oferă un instrument de comunicare mai lin, mai direct între elevi, profesori și părinți .
Iată câteva idei speculate din acest articol :
- poate imbunatati interacțiunea dintre profesor- elevi, elevi-elevi, profesori-părinți –elevi, profesori-profesori (pot împărtăși idei pe diverse subiecte sau proiecte).
- profesorii pot instrui elevii sa vizioneze clipuri video pe YouTube ca parte a temele pentru acasă. ,,Facebook rămâne totuși cea mai cunoscută și utilizata platformă în educație, pentru grupuri de discuție, dezbateri și teme, la rivalitate cu Whatsapp și mai noi Telegram.
- oferă mai multe oportunități de e-learning și e-twinning, instruirea elevilor pentru lucrul de la distanță, rețelele sociale vă pot ajuta în acest sens.
Iată diferitele moduri în care rețelele sociale pot fi utilizate direct în clasă :
- un grup Facebook pentru a transmite în direct prelegeri live și a găzdui discuții
Public sau privat – ,,pot transmite cursuri Facebook Live, pot pune întrebări de discuții, pot atribui teme și pot face anunțuri la curs. Trimiteți prin e-mail părinților și elevilor un link direct către Grupul Facebook pentru acces. Grupurile sunt „baza de date de acasă” perfectă, în special pentru un curs online și pot facilita accesul la informații al elevilor.”
- Instagram pentru eseuri foto
Instagram le permite studenților să practice ,,povestirea digitală în moduri în care alte platforme sociale nu ar reuși. Elevii pot crea conturi Instagram specifice clasei și le pot șterge după terminarea cursului, dacă doresc acest lucru”.
- blog de clasă pentru discuții
Există multe platforme diferite disponibile, cum ar fi WordPress, Tumblr unde se poate creea un blog de clasă. ,,Elevii își pot crea propriile conturi de utilizator pentru a crea postări de discuții sau pentru a adăuga comentarii la solicitările clasei. Programa cursului și orice sarcini, actualizări și resurse pot fi partajate pe un blog”.
– împărtășiți evenimente și fotografii școlare pentru ,,a atrage noi elevi și părinți spre dvs sau școala dvs”.
– LinkedIn pentru profesori pentru a construi contacte profesionale pentru referințe și obținerea de informații de la profesioniști.
– proiecte și inițiative profesionale, networking
Un exemplu ar fi inițiativa educațională Teachers on Pinterest, ca modalitate de a împărtăși idei și bune practici.
Sunteți gata să încercați aceste sfaturi legate de utilizarea rețelelor sociale pentru contexte educaționale? Există multe utilizări diferite pentru rețelele sociale în clasă și în Marketingul Educațional și este timpul să le îmbrățișăm!
Dumneavoastră sunteți profesoară de limba engleză la un centru de limbi străine. Cum aplicați în practică cele spuse mai sus ?
Prin faptul că m-am mutat recent în Cluj-Napoca și am decis să cumulez activitatea mea de profesor și administrator al unei firme în cea de preparator pentru examenele de limba engleză de orice fel ( de la cele pentru admitere la licee cu profil bilingv, bacalaureat, Școala și Academia de poliție la cele Cambridge, IELTS ; ECL; Pearson, English for Business ) este dovada vie că totul este despre adaptarea la trendurile moderne din educație, la utilizarea social media ca un partener și accesoriu indispensabil în munca unui profesor ,, cool “, adică modern, apropiat de elevi nu doar ca empatie, ci și prin a oferi un mod direct, interactiv, de ce nu distractiv, de învățare, fără a face rabat la calitate.
Asta a implicat prezența mea pe Instagram@rodicabandila.examene.engleza) și Tiktok (@rodica.examene.engleza) cu un cont profesional, în care postez diferite materiale video sau prezentări, sondaje, provocări, informații de tipul ,,Știați că…” sau ,,Sunt sigură că nu știați sau v-ați gândit că……”, am făcut un Live. Am distribuit materiale gratuite și am am ajutat elevii să învețe pentru examenele de mai sus. Pro bono sau contra cost. Pentru că e un mediu unde poți ajuta mult mai mulți elevi decât o poți face la clasă, iar satisfacția reușitei e cu atât mai mare atunci când ori elevii sau părinții își împărtîșesc bucuria reușitei prin testimoniale sau mărturii.
Mulți profesori oferă la rândul lor meditații. Ce îi sfătuiți din prisma experienței dumneavoastră ca freelancer în acest domeniu?
Este perfect normal ca un profesor să fie și meditator atâta timp cât respectă etica profesională și morală. Pentru că momentan nu există clase cu efective reduse, o reformă adecvată a curriculei, o dotare corespunzătoare a claselor, nu toți elevii pot face față cu succes viitoarelor examene și trebuie ajutați suplimentar.
Problema se pune din punct de vedere al unei etici și echități morale- să nu facă din asta o mașinărie de bani, fără a oferi garanția rezultatelor dorite, dar mai ales a legalitații. Mi se pare firesc ca un meditator să devină o entitate economică- PFA sau SRL- pentru că prestează servicii ca oricare altă firmă , prin care să poată emite chitanță sau factură și să plătească taxele la stat. Altfel , nu e nici etic, echitabil, nici legal ca unii să fie corecți , alții nu. Iar cele două tipuri de echitate nu face altceva decât să sporească încrederea elevilor și părinților în profesorul respectiv.
Dumneavoastră aveți o vastă experiență în pregătirea cu succes a candidaților pentru examenele menționate mai sus. Vă rugăm să ne spuneți ce ar avea de câștigat elevii, profesorii și școala de pe urma obținerii acestor atestate și unde, cum se pot pregăti pentru acestea.
Pentru elevi, un certificat lingvistic internațional, fie de engleză, franceză, germană, italiană sau spaniolă, este ca un pașaport 6:1 . Poate echivala testul de admitere la un profil bilingv sau cu predare intensivă, bacalaureatul, certificare academică de la licență până la doctorat, accesarea unei burse Erasmus, aplicarea la o universitate și un job bine plătit din străinătate sau chiar în țară ( unde există multe firme multinaționale).
Pentru profesori, este, de asemenea, un pașaport pentru anumite burse, cursuri sau calificări academice. Dau doar un exemplu : Rezultatele unui studiu realizat de Cambridge Assessment English au arătat ,,că trei din patru locuri de muncă de predare a limbii engleze necesită o calificare CELTA” pentru a putea preda oriunde în lume( CELTA aprofundează principiile predării eficiente a limbii engleze, prin punerea în practică a cunoștințelor dobândite. planificare-predare- observare+ feedback).
Ca și școală, conform câtorva mărturii de pe site-ul oficial British Council România, puteți:
- să facilitați elevilor accesul la o multitudine de oportunități pentru studii sau carieră;
- să oferiți școlii șansa de a se remarca în rândul celorlalte instituții din regiune prin implementarea unui program personalizat;
- să dezvoltați competențele profesorilor și elevilor printr-un program motivant, atractiv și efficient.
Toți cei interesați se pot pregăti fie la cel mai apropiat un centru de limbi străine acreditat, fie cu un profesor meditator specializat în acest sens pe care îl puteți găsi în diferite grupuri de facebook sau pe cele două rețele de social media amintite mai sus.
În loc de concluzie, merită efortul ca să devii un profesor ,,cool” și modern ?
Foarte bună întrebarea, mai ales prima parte. Pentru că presupune efort constant, resurse de timp și bani pentru training , apoi crearea de materiale, chiar cursuri și, la final, de imagine. Dar și satisfacția e pe măsură. Deci nu vă dați în lături în a încerca să faceți acest lucru. Dar și să vă puneți la punct limba străină, indiferent care e aceasta și de materia pe care o predați. Pentru că nu se știe niciodată ce oportunități aduce acest demers ! Deci, GO4All !
Bibliografie utilă :
https://www.edpost.ro/12-moduri-de-a-folosi-social-media-in-scop-educational/
https://www.britishcouncil.ro/predare/cursuri-calificari-predare/online/cadru-dezvoltare-profesori