Educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea, asta spunea Nelson Mandela. După 23 de ani de activitate în învățământul din țara noastră cred cu tărie că doar lucrând cu și alături de copil mai avem o șansă să schimbăm poate nu lumea, însă cu siguranță micul univers din jurul nostru. Și atunci, asemeni pieselor de domino vom ajunge să schimbăm și lumea, cu siguranță!
Stăm de vorbă cu Radu Mădălina de la Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.
Cine este cadrul didactic Radu Mădălina?
Sunt profesor în centre și cabinete de asistență psihopedagogică sau, pe scurt spus, profesor consilier școlar și îmi desfășor activitatea într-o școală gimnazială și o grădiniță din sectorul 2 al capitalei, respectiv în Școala Gimnazială Nr. 46 și Grădinița „Luminița” din București.
Sunt absolventă a Universității din București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, secția Pedagogie și am finalizat și studiile de master, Management și Evaluare Educațională, în cadrul aceleiași universități. Sunt autor de manuale școlare pentru disciplinele Consiliere și dezvoltare personală și Educație socială, pentru învățământul gimnazial, precum și Dezvoltare personală pentru învățământul primar. De asemenea, sunt și autor a numeroase auxiliare sau materiale educaționale pentru preșcolari și elevi. Aș vrea să menționez că sunt și absolventă a Liceului Pedagogic Mircea Scarlat din Alexandria, Teleorman.
Care sunt persoanele care v-au făcut să alegeți această profesie?
Cred că prima persoană care trebuie menționată este mama, care timp de 14 ani nu mi-a spus decât că voi fi o învățătoare minunată. Apoi doamna învățătoare din satul meu natal, Maria Coadă, și profesorii mei din Liceul Pedagogic, locul unde am învățat să fiu cu adevărat cadru didactic si care au pus bazele pregătirii mele pedagogice. Și probabil nimic din toate acestea nu ar fi contat dacă mie nu mi-ar fi plăcut să fiu alături de copii. Iar astăzi le sunt tot alături însă din postura de profesor consilier școlar, acel profesor care ajută elevul să își atingă potențialul maxim, să aibă încredere în el, profesorul care dă părintelui liniște și colegului profesor un sprijin.
Care este rolul profesorului consilier școlar?
Rolurile profesorului consilier școlar sunt multiple și fișa lui de post este complexă. Însă m-aș rezuma la a spune că activitatea lui vizează în primul rând prevenirea și diminuarea factorilor de risc, adaptarea elevilor la mediul școlar, orientarea școlară și profesională, optimizarea relațiilor dintre actorii și beneficiarii educației, situațiile de criză, acordarea de suport metodologic cadrelor didactice pe diverse teme și, nu în ultimul rând, integrarea/incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Din păcate, și asta o spun cu regret, suntem prea puțini raportați la numărul beneficiarilor noștri. Sigur sunt niște prevederi legislative, care scad cumva numărul beneficiarilor din postul unui profesor consilier școlar dar în realitate ele nu au fost aplicate niciodată și lucrăm supranormați, media în București fiind de un profesor consilier școlar la 1300 de elevi. Suntem asemeni oazelor din deșert, extrem de puțini.
Cum arată o zi din activitatea dumneavoastră?
În primul rând aș putea să vă spun că știu ce am planificat pentru ziua respectivă însă aproape niciodată nu reușesc să fac ceea ce mi-am propus deoarece sunt foarte multe situații în care este nevoie de mine și ajung să fiu asemeni unui pompier care stinge focarele acolo unde ele apar. Prea puțin am timp să mă ocup și de ceea ce a declanșat focarul respectiv și asta devine un pic frustrant din punct de vedere profesional. Mă încarc însă cu energia dată de cazurile rezolvate, de părinții sau colegii care îmi mulțumesc pentru că i-am ajutat în situațiile limită în care se aflau la un moment dat.
Cum arată o activitate susținută de dumneavoastră?
Cred că la asta ar răspunde mult mai bine elevii mei. Ce caut eu să fac, în primul rând, este să plec de la realitatea lor înconjurătoare, de la nevoile lor și să le propun exerciții distractive care să conducă în final la o concluzie a grupului. În consiliere nu există o programă, astfel că astăzi pot vorbi despre emoții și mâine despre beneficiile meseriilor, de exemplu. La începutul fiecărui an școlar elaborez o analiză de nevoi prin aplicarea de chestionare unui eșantion reprezentativ de beneficiari, elevi, părinți, cadre didactice și, ca profesor consilier, caut permanent să mă adaptez acestor nevoi.
Îmi plac mult activitățile în aer liber și atunci când vremea ne permite ne mutăm sala de clasă în curtea școlii. Elevii mei abia așteaptă aceste ore, fie ca sunt de consiliere sau de educație socială, pentru că fiecare consilier școlar predă și 2-4 ore în specialitatea de pe diploma de licență.
Orice activitate pe care eu o susțin se termină cu un feedback al elevului. Mi se pare esențial să le ceri feedback elevilor pentru că așa afli cum poți fi tu mai bun mâine, cum poți să oferi servicii de calitate și cât mai adaptate nevoilor și așteptărilor lor.
Anul acesta am vrut să văd și care este feedbackul brut asupra orelor mele de educație socială, ore în care s-a folosit foarte mult metoda proiectului în învățare, o metodă care a prins foarte bine, însă care presupune și foarte multă implicare din partea elevilor. Am rămas surprinsă cu câtă energie au căutat informații, cât de elaborate au fost dezbaterile despre temele propuse.
Sau un alt exemplu de modalitate de desfășurare a unor activități poate fi consultat aici …https://www.youtube.com/watch?v=nNbK7X6yPRg
sau aici https://www.youtube.com/watch?v=v2gId1_4Ccw
Cum a fost consilierea școlară în pandemie?
O provocare, așa cum a fost de fapt pentru fiecare cadru didactic, nu doar pentru profesorii consilieri școlari. Însă, după emoția resimțită la început mi-am dat seama că trebuie să ajung cumva la beneficiarii mei și împreună cu un grup de profesori consilieri școlari ne-am propus să cultivăm comportamentele cu aport comunitar, iar pentru că aveam în vedere o dinamică a stărilor emoționale și a manifestărilor sociale am derulat campania națională Solitar, dar solidar! – Arta de a fi rezilient.
Obiectivul prioritar a fost acela de a le oferi copiilor un cadru ludic, firesc de exersare a rezilienței alături de părinții și de educatorii lor.
Reziliența a fost superputerea care ne-a ajutat, mai mici sau mai mari, să ne adaptăm la ceea ce a însemnat în pandemie realitatea fiecărei dimineți.
Am conectat alături de noi atât consilierii școlari din grupul înființat de mine pe Facebook, apărut ca nevoie a unei comunități socio-profesionale, dar și părinți, pentru că ei sunt rezervorul afectiv la care se conectează copiii și alte cadre didactice, în special profesori diriginți sau profesori pentru învățământul primar sau preșcolar.
Produsele activităților realizate pot fi consultate aici:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057318944879&viewas=100000686899395
Cum vă încărcați bateriile?
Petrecând timp cu cei doi copii ai mei, călătorind și citind. Recunosc că în ultima vreme sunt cam datoare în ceea ce privește capitolul citit.
Ce vă motivează să continuați?
Munca profesorului consilier școlar nu dă premii, nici coronițe și nici olimpici. Munca noastră o vezi in ochii beneficiarului. Așa că răspunsul corect ar fi mulțumirea din ochii beneficiarilor noștri, oricine ar fi ei!