Pușcaș Ana

„The only one you should compare yourself to is you. Your mission is to become better today than you were yesterday.” – John Maxwell („Singura persoană cu care ar trebui să te compari ești tu însuți. Misiunea ta este de a deveni astăzi mai bun decât ai fost ieri.”)

Stăm de vorbă cu Ana Pușcaș,  de la LICEUL TEORETIC JOSEPH HALTRICH din SIGHIȘOARA, județul MUREȘ profesor de LIMBA ENGLEZĂ

Înainte de a fi profesor, fiecare dintre noi este în primul rând un om cu suflet frumos. Povestiți despre dumneavoastră.

M-am născut în Cluj-Napoca, dar am copilărit în Hetiur, un sat de lângă Sighișoara, împreună cu părinții și sora mea mai mică. Am urmat cursurile școlii generale în Sighișoara, după care am ales să studiez matematică-informatică la același liceu la care acum profesez. Dragostea pentru limba engleză m-a determinat să-mi schimb profilul atunci când am ales facultatea pe care am dorit să o urmez, am studiat Limba Română-Limba Engleză la Facultatea de Litere din cadrul Universității „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca. Sunt căsătorită de 25 ani, iar împlinirea noastră sunt cei doi copii, Daria, studentă la Cluj-Napoca și Alex, elev în clasa a IX-a.

În anul 1999 mi-am început cariera de profesor de limba engleză la Gimnaziul de Stat „Zaharia Boiu” din Sighișoara. Din anul 2003 sunt titulară la liceul la care activez și astăzi, Joseph Haltrich. În anul 2008 am absolvit Facultatea de Științe Economice, Specializarea Marketing din cadrul Universității „Vasile Goldiș” din Arad. Gradul didactic I l-am susținut in anul 2015, după care am început specializări Cambridge, respectiv nivelul de competență lingvistică C2, cel mai avansat, apoi Train the Trainer, formator acreditat Cambridge, diverse specializări pentru a deveni supraveghetor la examene și examinator la proba orală la examenele de Cambridge, dar și cel mai complex și solicitant examen pe care l-am susținut, respectiv cel de certificare internațională pentru un profesor cu experiență, Cambridge Delta Modul 1, la București în decembrie 2020. Din 2018 organizez examene Cambridge în Sighișoara pentru ca elevii noștri să nu mai fie nevoiți să se deplaseze în marile orașe pentru acest lucru. În anul 2022 am devenit membru certificat in John Maxwell Team, fiind întotdeauna foarte interesată de tot ceea ce înseamnă dezvoltare personală, pentru că eu consider că nu ai cum să-i dezvolți pe alții atâta timp cât nu ești tu personal dezvoltat suficient și nu ai înțelepciunea necesară formării și modelării caracterelor. În prezent, urmez cursuri de master la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, specializarea Management Educațional, anul I.

Familia joacă un rol important în devenirea noastră. Faptul că sunteți ceea ce sunteți se datorează și familiei dumneavoastră, ce ați putea povesti în acest sens?

O, cu siguranță! În primul rând părinților cărora le datorez cam totul atunci când discutăm de formare personală și profesională, de la ei am moștenit calitățile care m-au ajutat să ajung astăzi omul care sunt și, totodată ei au fost cei care m-au sprijinit necondiționat întotdeauna, atât moral, cât și financiar, m-au încurajat in demersul meu de a studia ceea ce mi-a plăcut și de a deveni profesor. Nu pot să nu mă gândesc la câte sacrificii au făcut atât pentru mine, cât și pentru sora mea mai mică pentru ca noi să ne îndeplinim visul și să urmăm facultățile dorite. Timp de mai bine de un an spre finalul liceului am mers tot la două săptămâni la Cluj pentru pregătire atât la română, cât și la engleză pentru a reuși la examenul de admitere. Vinerea plecam cu trenul, iar sâmbăta mă aștepta tata cu mașina și mă aducea acasă unde mâncarea pregătită de mama era deja gata.. 😊 nu am cum să uit toate acestea.

Cum de ați ajuns să îmbrățișați această profesie?

Dragostea față de copii, empatia, răbdarea, tactul pedagogic și plăcerea de a munci împreună cu elevii le-am moștenit de la mama mea care a fost învățătoare. Acestea coroborate cu tăria de caracter, ambiția, perseverența și buna organizare a timpului și a echipei moștenite de la tatăl meu care a fost inginer la ferma din sat m-au ajutat să dețin calitățile necesare unui profesor. Ceea ce m-a determinat să aleg această carieră a fost pasiunea față de limba engleză și dorința de a da mai departe tot ceea ce învățam. Studiind la profil real, nu s-a pus accent pe limba engleză și pentru mine a fost o provocare să ajung la nivelul cerut la examenul de admitere la Cluj in anul 1995. Știu ce înseamnă să înveți mult singur și mi-am dorit să ajut cu „know-how”-ul meu toți elevii care iubesc această limbă, să le fie mult mai ușor decât mi-a fost mie.

Care a fost cea mai mare provocare din cariera dumneavoastră și cum i-ați făcut față?

Cred că decizia de a urma cursul pentru diploma internațională de Cambridge Delta Modul 1, respectiv examenul pe care l-am susținut la București în anul 2020. Având toate gradele didactice, practic ajungând la final cu examenele în sistemul românesc, am dorit să-mi demonstrez că-mi pot depăși barierele și m-am înscris la acest curs extrem de solicitant și care testează prin examen cunoștințe lingvistice, gramaticale, fonetice, morfologice, de metodică, psihologia copilului, pedagogie etc. M-am pregătit luni de zile pentru examen, bibliografia fiind foarte stufoasă, dar m-a ajutat enorm în plan profesional, simțind că munca mea din toti anii anteriori s-a materializat în rezultatul „Pass with Merit”, care este peste „simplul” „Pass”. Din acest motiv și este diploma care are cea mai mare valoare profesională pentru mine, reușind un rezultat foarte frumos, în condițiile în care foarte puțini profesori de limba engleză se gândesc să susțină acest examen internațional, iar rata de promovabilitate este de puțin peste 60%. Practic, este rezultatul a peste 20 de ani de muncă susținută.

Ne puteți povesti un moment, sau mai multe, din viața profesională sau personală în care v-ați simțit într-adevăr împlinită?

Ca pentru orice cadru didactic, unul dintre momente a fost atunci când am obținut gradul I. Dar simțeam că nu este suficient, că vreau mai mult și așa a început un drum care continuă și astăzi și care are legătură cu examenele de Cambridge. Astfel, al doilea moment pe care l-aș aminti este anul 2018 când am început colaborarea cu EECentre, centru acreditat în România pentru a organiza examene de Cambridge. Atunci am și devenit examinator la proba orală la examenele de Cambridge. De atunci, anual particip la cursuri de pregătire și perfecționare pentru aceste examene, atât prin întâlniri fizice, cât și prin perfecționare pe platforma celor de la Cambridge. Am urmat multe alte cursuri, cum ar fi de formator, Train The Trainer sub tutela ITI Istanbul și toate acestea au contribuit la formarea mea profesională de-a lungul timpului.

În plan personal, cu siguranță mândria mea și a soțului meu sunt cei doi copii pe care dorim să-i vedem fericiți și sănătoși. Mi-aș fi dorit să petrec mai mult timp cu ei când au fost mici, dar succesul vine cu multe sacrificii, muncă și timp. Sunt norocoasă că familia mea m-a susținut și mă susține în continuare, cu toții facem sacrificii.

Ce ați schimba, dacă ați putea, în sistemul de învățământ românesc?

„Brainstorming” este cuvântul care imi vine în minte când mă gândesc la sistemul de învățământ. Ar fi mai ușor să spun ce aș păstra din actualul sistem… Sunt atât de multe lucruri care nu merg bine sau care nu-mi plac mie personal. Voi aminti doar câteva pe care le consider esențiale. În primul rând, aș schimba din temelii programa la fiecare materie. Încă în secolul vitezei și al calculatoarelor copiii sunt puși să învețe pe de rost la multe materii, de aceea nu le este dezvoltată gândirea critică, nu știu să analizeze, să interpreteze, de aceste lucruri mă lovesc cu ei la pregătirea pentru examenele de Cambridge. Din păcate, acest fenomen nu este cauzat doar de programă, ci și de unele cadre didactice care nu sunt deschise adresării de întrebări de către elevi, care să-i ajute să-și dezvolte gândirea. Și acest aspect ar trebui îmbunătățit. Apoi, numărul prea mare de ore pe zi. Consider că ar trebui începând măcar din ciclul superior de gimnaziu elevii să-și poată alege materiile de care sunt interesați și să se muncească mai mult în acea direcție. Ar trebui îmbunățite orele de sport, muzică, desen etc. Mi-aș dori școli dotate, cantine unde să mănânce elevii la amiază, locuri de relaxare și lista ar putea continua cu multe alte aspecte. Mi-aș dori ca elevii să vină la școală cu plăcere, nu cu frică de multe ori. Acest aspect nu este deloc în regulă și ar trebui schimbat modul în care unii profesori ințeleg să-și facă meseria. Trebuie lucrat mult la modul în care tratăm elevii și la modul în care înțelegem să ne predăm materia.

Într-o lume în care informația este la un click distanță, care (mai) este rolul școlii?

Teoretic este la un click distanță, însă practic nu prea este…Și dacă ar fi așa, trebuie să fii îndrumat spre informație, să ți se spună și explice care informații îti sunt utile și cum să procedezi pentru a beneficia de aceste facilități. Mi-ar plăcea să cred că rolul încă este cel uman, palpabil, de ajutor în dezvoltarea personală și profesională a elevului, de încurajare, de socializare, de educare a tinerilor și de dezvoltare a inteligenței emoționale, de formare a caracterelor viitorului. Aici este rolul nostru, al educatorilor.

Care este principala dumneavoastră trăsătură de caracter?

Cu siguranță ambiția este ceea ce mă caracterizează cel mai bine. Așa am ajuns să fiu „workaholic”, dependentă de muncă profesională (râde).

Pe lângă activitatea didactică, mai sunteți implicată și în multe activități de voluntariat. Ne puteți povesti câte ceva despre acestea?

Timpul nu-mi permite să fac tot ceea ce mi-aș dori, dar încerc să ajut la formarea copiilor. Organizez anual împreună cu elevii liceului ”Târgul Dulciurilor” pentru strângere de fonduri, uneori participăm la acțiunea „Shoebox”, din fondurile târgului am înființat și adăugat anual cărți la biblioteca liceului în limba engleză la care fac și munca de bibliotecar, ca dirigintă îmi place să mă implic în organizarea Balului Bobocilor pentru că știu că acest lucru ajută copiii să se dezvolte relațional, așa contribui și eu la formarea caracterelor acestora. Activitatea preferată este Clubul de carte în limba engleză pe care l-am înființat pentru iubitorii de limba engleză, „The Reading Club”, la care participă elevii care doresc și cărora le place lectura. Da, surprinzător pentru unii, nu și pentru mine, mai sunt copii care citesc. Mi-ar fi plăcut să existe un asemenea club când eram eu elevă…

Ce vă place să faceţi în timpul liber?

Timp liber însemnând strict vacanțele….Și atunci muncesc mult, caut noutăți, pregătesc materiale, citesc ceea ce este relevant materiei mele. Vacanța este dedicate aproape în totalitate dezvoltării mele profesionale  și personale. Dar îmi place foarte mult să citesc literatură de calitate, de dezvoltare personală, îmi place să călătoresc, să ascult muzică mai ales atunci când conduc, îmi place să-mi savurez cafeaua pe terasă când este cald afară, iar gătitul mă relaxează…

Care este contribuția dumneavoastră la comunitatea din care faceți parte?

Faptul că am reușit să pun Sighișoara pe harta orașelor organizatoare de examene Cambridge alături de marile centre din țară este contribuția mea la această comunitate. De asemenea, consider că expertiza mea în domeniu este utilă celor care doresc să se pregătească în vederea susținerii acestor examene cu recunoaștere internațională. Liceul la care lucrez a devenit centru partener de platină, adică am înscris un număr mare de elevi la examene de-a lungul timpului și aceștia au avut rezultate frumoase. Acest lucru îmi dă putere să merg mai departe, chiar dacă este greu de multe ori și este nevoie de multe sacrificii personale care nu sunt vizibile pentru cei din afara familiei.

Care este deviza după care vă ghidați în viață?

„Ajută-i pe cei din jur!” Bucuria și mulțumirea din ochii celor care se văd realizați sau celor care își văd diploma mult dorită reprezintă un sentiment pe care nu multă lume îl poate înțelege, doar cei care contribuie cu adevărat la succesul copiilor și care modelează sufletele acestora. Acel mesaj „Thank you so much for everything, teacher!” (cu inimioare atașate) pe care îl primesc odată cu primirea rezultatelor pe email reprezintă ceva ce nu pot explica în cuvinte, efectiv se simte fizic în sufletul meu și îmi dă certitudinea că ceea ce fac fac bine și că sunt pe drumul cel bun.