Natalia Rotaru

„Dacă le spuneți copiilor că trebuie să fie iubitori, riscați să generați în ei fățărnicie și mistificare. Pe când dacă îi faceți fericiți și liberi, dacă-i înconjurați cu bunătate, veți constata că devin prietenoși cu toată lumea în mod spontan și că aproape toată lumea devine prietenoasă cu ei. O dispoziție iubitoare și încrezătoare se autojustifică, deoarece îi conferă celui în cauză un farmec irezistibil și creează reciprocitatea afectivă așteptată. Acesta e unul dintre cele mai importante rezultate pe care le putem speră de la o educație corectă a caracterului.“ – Bertrand Russell

Cine sunteţi dumneavoastră, Natalia  Rotaru?

Eu sunt profesor pentru învățământ primar cu gradul didactic I la Școala Gimnazială ,,Prof. Ion Vișoiu” din Chitila și, în prezent, director adjunct. Am o vechime în învățământ de 20 ani și, în anul școlar viitor, coordonez colectivul unei clase a IV-a. Sunt  licențiată în Pedagogie și Sociopsihopedagogie-Universitatea din București și am finalizat studiile de master Management și Evaluare Educațională, în cadrul aceleiași universități. Sunt unul dintre profesorii care au avut onoarea să fie răsplătiți de către Președenția României cu Medalia Meritul pentru Învățământ și cu Diploma de onoare pentru abnegație și devotament depuse în slujba învățământului românesc. Sunt autor și coautor al mai multor auxiliare didactice adresate copiilor din învățământul primar.

Cum e Natalia, învățătoarea?

Aceasta este o întrebare care ar trebui să reprezinte un punct de plecare pentru o autoreflecție profundă pentru orice cadru didactic. Mă autocaracterizez ca fiind o mare iubitoare de copii, un cadru didactic ce conștientizează faptul că deține un rol extrem de important în formarea și dezvoltarea cognitivă și emoțională a celor mici. Natalia-învățătoarea este un om deschis, dornic să se perfecționeze permanent pentru a putea acționa eficient în scopul formării cetățeanului de mâine.

Ce credeți că îi face pe copii să iubească școala?

Copiii îndrăgesc școala prietenoasă, școala care asigură un climat psihosocial propice dezvoltării lor. Calitatea acestui climat este susţinută de mediul de învăţare, de calitatea procesului instructiv-educativ şi de comportamentul actorilor implicați-profesorul, elevul și familia. Desfășurarea activităților într-un mediu fizic cald, care să oglindească personalitatea grupului de elevi reprezintă un prim pas în asigurarea succesului în ceea ce privește integrarea cu succes a micuților.

De asemenea, consider ca fiind extrem de importante, atât  instruirea de calitate prin individualizarea actului educațional , cât și proiectarea obiectivelor care răspund nevoii de învăţare a elevilor şi capacităţii acestora de  a învăţa cum să înveţe. Toate aceste aspecte, coroborate cu o atitudine pozitivă a cadrului didactic, cu o comunicare deschisă și cu suportul beneficiarilor indirecți oferă copiilor confort, siguranță și îi motivează să se implice în propria formare.

Spuneți-ne, vă rog, de ce ați ales să promovați conceptul de ,,școala prietenoasă” și care sunt aspectele pozitive ale implementării principiilor promovate de aceasta.

Consider că starea de bine a celor mici reprezintă primul criteriu de reușită în activitatea didactică, premisa succesului școlar. Orice elev își dorește să găsească profesori prietenoși, cu o atitudine pozitivă și deschiși la nou, cu care să construiască relații bazate pe siguranță, respect și încredere, profesori care caută să îi descopere în cele mai fine aspecte, care îi simt și care intervin la momentul oportun atunci când e nevoie.

Pornind de la aceste principii și de la ideea că elevul prezintă o personalitate amplă și dinamică, asupra căruia profesorul își manifestă influența continuu, am încercat să transform mediul educațional într-un mediu propice dezvoltării fiecăruia, să mă concentrez atât asupra cultivării stării de bine, cât și asupra stârnirii curiozității. Școala prietenoasă presupune  analiza și  regândirea  practicilor de predare, adaptarea acestora la nevoile fiecăruia, individualizarea instruirii și  centrarea pe elev.  În acest mod, se produce o învățare activă și se valorifică aptitudinile specifice ale fiecăruia, generându-se astfel creșterea stimei de sine, încrederea în forțele proprii și dorința de a performa.

Ce anume v-a determinat să fiţi un dascăl care iese din șablon, un dacăl ,,altfel”?

Cu siguranță, cei mici m-au determinat să depășesc limitele învățământului clasic și să gândesc și să desfășor activități care să corespundă nevoilor și specificului elevilor de azi. Folosesc foarte mult strategii de lucru activ-participative, valorific experiența de viață a celor mici, integrez noile tehnologii în actul didactic și îi implic în diferite activități formale și nonformale. Toate aceste aspecte conduc spre o învățare conștientă, motivantă, plăcută, care este percepută ca un firesc. Mă străduiesc să modelez comportamentul elevilor nu doar în sfera dobândirii de cunoștințe și a formării de priceperi și abilități, ci și în sfera competenței de ,,a învăța să înveți”. Elevul devine, astfel, inițiatorul propriului demers în formare, iar profesorul este facilitator.

Materialele pe care le folosiți în timpul activităților sunt confecționate de dumneavoastră sau vă sunt puse la dispozitie de către părinți?

Materialele didactice sunt confecționate sau procurate de mine, în funcție de tematica abordată în activitatea didactică din ziua respectivă. Recuzita și alte materiale pe care eu nu le dețin îmi sunt puse la dispoziție de către părinți, partenerii mei de bază de care sunt foarte mândră. De foarte multe ori îmi fac propuneri, vin cu idei care s-au dovedit a fi extrem de valoroase și care sunt puse în practică.

Din fericire, și cei mici sunt extrem de receptivi în momentul în care îi rog să își creeze anumite costumații sau să caute, prin colecția de obiecte de acasă, pe acelea care ne ajută la desfășurarea lecțiilor. Dacă nu găsesc ceea ce am nevoie, caută alternative sau fac improvizații. Implicarea lor în procesul de organizare, chiar dacă nu le ofer toate informațiile pentru a nu divulga surpriza, reprezintă premisa unei activități de succes.

Fiecare zi de școală se desfășoară diferit?

 Fiecare zi de cursuri trebuie să se desfășoare după un scenariu diferit pentru a-i putea păstra ,,calzi”. Cei mici îmi spun aproape în fiecare dimineață că sunt extrem de curioși ce surpriză le-am mai pregătit în ziua respectivă. Nerăbdarea lor mă încântă și îmi demonstrează că pășesc pragul clasei cu mult interes.

Care credeți că este ,,rețeta” creării stării de bine la nivel de clasă?

Cu siguranță nu există o rețetă universal valabilă, dar sunt convinsă că, dacă fiecare cadru didactic ar ține cont de anumite aspecte simple, rezultatele nu întârzie să apară. Oricine intră într-o școală sesizează, cu ușurinţă, că nicio clasă nu seamănă cu alta și că elevii nu sunt la fel. Comunităţile școlare nu sunt realităţi abstracte, care adună într-o categorie elemente identice. Între cei patru pereţi trăiește câte microsocietate. Aici intervine măiestria profesorului: să acorde șansa fiecărui copil de a progresa, de a fi valorizat, în funcție de aptitudinile proprii, să îl determine să se implice activ în propria învățare, să organizeze activități diversificate și cu ridicată încărcătură pedagogică care să îi atragă pe cei mici. Sentimentul de siguranță îi oferă fiecărui elev un anumit confort, îl determină să se simtă puternic. Așa se creează starea de bine!

Bineînțeles că acest concept reprezintă suma intervențiilor mai multor actori cu influență asupra orientării parcursului educațional al celor mici: părinții, prin asigurarea coerenței demersului educativ inițiat de școală, dar și autoritățile locale, prin crearea unui mediu adecvat, a unei infrastructuri adecvate formării viitorilor adulți.