Povestim despre Murgoci Debate Society de la Colegiul Național „Gheorghe Munteanu Murgoci” din Brăila
de prof. dr. Ana Coman
Cu vreo patru ani în urmă m-am hotărât să văd ce se întâmplă dacă în munca mea și-ar găsi locul și dezbaterile academice. Am împărtășit ideea unui prieten interesat și el de educația tinerilor, atașat de valorile școlii, deși nu în acest domeniu lucrează, hotărându-ne să pornim spre cursurile la care se mai înscriseseră vreo 15 oameni, mulți dintre ei abandonându-le rapid. Cred că spre final ne mai exersam doar noi competențele argumentative…
Ăsta a fost primul pas. Cred că cel mai simplu!
A urmat pasul 2- constituirea unui club de dezbateri/ de debate, dar, de data asta, am avut dificultăți, multe situații în care am dat socoteală despre demersul nostru, despre curajul de a încerca ceva la un nivel ce ieșea din cadrul strict al școlii. Un lucru exemplar nu se construiește niciodată ușor! Grație răbdării noastre, grație copiilor cu care lucram, mereu interesați, motivați de ceea ce descopereau cu fiecare ședință sau meci le-am depășim și le-am uitat. Au urmat cursuri după orele de școală, competiții, întâlniri cu oameni valoroși, rapid asimilați ca modele. Premii, confirmări că ceea ce performam era foarte bine, un timp în care trăiam doar în universul nostru deciși să câștigăm.
Pregătirea pentru școală a căpătat pentru acești copii de 16-17 ani o altă reprezentare, puțin mai dură, peste temele curente, deloc puține, peste meditații pentru bacalaureat sau pentru facultate veneau cazurile de la debate. Niciodată terminate, complete sau corecte…
De la matematică și fizică, de la informatică și chimie, copiii treceau la construirea unui discurs după canon, la documentare, la exercițiul susținerii cu patos a ceea ce aveau de argumentat sau contraargumentat. Totul era posibil!
Tinerii debateri integrau perfect în profilul lor aceste intervenții, mergând atât de departe în demersul lor, încât opțiunile de carieră s-au (cam) deplasat în zona disciplinelor umaniste, cele ce țineau de profilul clasei în care erau rămânând doar în grila de bac.
Și așa șapte dintre tinerii care acum două luni au terminat liceul s-au decis să studieze Dreptul sau Științele Politice, Filosofia și Economia la facultăți de top din țară sau din Europa, dorind să schimbe lumea!
Îmi place să spun, valorizând această experiență trăită la nivel de echipă, că orice intervenție în traseul formării unui tânăr, dacă se face în mod autentic, real, în perfect acord cu competențele acestuia este un motor pentru configurarea identității.
Cu admirație pentru Voi, Cei Șapte dintre acei mulți tineri cu care noi, trainerii, Ana și Ovidiu, am lucrat: Bogdana, Denisa, Maria, Victoria, Andrei, Mihnea și Victor.