Mierlă Sanda

Stăm de vorbă cu Profesor consilier, Mierlă Sanda,  de la CJRAE Prahova, din Bușteni, județul Prahova

Înainte de a fi profesor, fiecare dintre noi este în primul rând un om cu suflet frumos. Povestiți despre dumneavoastră.

Înainte de a fi un profesor sau orice altceva, eu sunt în primul rând un produs al experiențelor mele de viață și al valorilor mele personale. Am crescut într-o familie modestă în care educația și înțelepciunea au fost întotdeauna apreciate. De-a lungul anilor, am fost influențată de o varietate de persoane și experiențe care m-au modelat în ceea ce sunt astăzi.

Una dintre cele mai importante aspecte ale personalității mele este pasiunea pentru cunoaștere și pentru înțelegerea oamenilor și a lumii din jurul meu. De mică am fost fascinată de diverse domenii, de la psihologie la filozofie. Această curiozitate înnăscută m-a condus spre o carieră în domeniul educației, unde pot împărtăși și explora cunoștințele cu alții într-un mod creativ și interactiv.

Pe lângă pasiunea pentru învățare, cred că am fost mereu ghidată de un simț puternic al empatiei și al înțelegerii. Îmi place să ascult poveștile oamenilor, să înțeleg perspectivele lor și să încerc să-i ajut în orice fel pot. Această abilitate de a mă conecta cu ceilalți și de a-i încuraja să-și dezvolte potențialul este ceva ce consider fundamentală în munca mea ca profeor consilier.

În cele din urmă, cred cu tărie în puterea pozitivă a relațiilor umane și în capacitatea noastră de a influența și inspira unii pe alții în moduri semnificative. Ca profesor consilier, îmi propun să fiu nu doar un transmițător de cunoștințe, ci și un mentor și un susținător pentru fiecare dintre elevii mei, să-i ajut să-și descopere și să-și urmeze pasiunile și să-și atingă obiectivele.

Copilăria este pentru mulți dintre noi una din cele mai frumoase perioade ale vieții. Care sunt cele mai frumoase amintiri ale copilăriei?

Copilăria este într-adevăr o perioadă specială și plină de momente frumoase. În timp ce reflectez asupra acestor amintiri, câteva momente remarcabile îmi vin în minte. Îmi aduc aminte cu drag de aventurile mele în natură. Crescând într-un mediu rural, aveam acces la câmpuri și lacuri care așteptau să fie descoperite. Plimbările la pescuit sau colectarea florilor și a pietrelor pe malul lacului au fost experiențe magice care mi-au încălzit sufletul.

Familia joacă un rol important în devenirea noastră. Faptul că sunteți ceea ce sunteți se datorează și familiei dumneavoastră, ce ați putea povesti în acest sens?

Familia mea a avut cu siguranță un impact profund asupra devenitului meu ca persoană. Ei m-au învățat valori fundamentale precum respectul, compasiunea și perseverența prin exemplul lor și prin învățăturile lor zilnice.

Mai mult decât atât, relațiile strânse cu membrii familiei mele m-au învățat să apreciez importanța conexiunii umane și să înțeleg că puterea unei familii stă în unitatea și sprijinul reciproc.

Familia mea a fost o piatră de temelie în devenirea mea ca individ. Faptul că sunt ceea ce sunt se datorează în mare măsură valorilor, susținerii și iubirii pe care mi le-au oferit părinții, bunicii, sora și copii mei de-a lungul anilor.

Cum de ați ajuns să îmbrățișați această profesie?

Alegerea mea de a deveni profesor consilier a fost rezultatul unei combinații între pasiunea pentru învățare și pentru lucrul cu oamenii, împreună cu experiențele și influențele din viața mea.

Încă din copilărie, mi-a plăcut să învăț și să explorez subiecte noi. Această curiozitate constantă m-a condus spre pasiuni variate, de la literatură și istorie la știință. Îmi plăcea să împărtășesc cunoștințele mele cu alții și să-i ajut să înțeleagă lumea înconjurătoare într-un mod captivant și interactiv.

Pe măsură ce am crescut, am avut privilegiul de a întâlni profesori excepționali care mi-au influențat în mod pozitiv viața. Acești mentori mi-au arătat puterea educației de a transforma vieți și de a inspira generații întregi. Am realizat că vreau să împărtășesc această pasiune pentru învățare și să influențez pozitiv viețile altora, la fel cum fuseseră influențate ale mele.

Prin urmare, am ales să urmez o carieră în educație, considerând-o un mod profund și satisfăcător de a contribui la societate și de a face o diferență în viețile altora. De-a lungul anilor, fiecare zi petrecută în sala de clasă mi-a confirmat că această alegere a fost una dintre cele mai bune pe care am făcut-o și că este locul unde mă simt cel mai binecuvântat să pot fi.

Vă mai amintiți anii de debut? Cum au fost aceștia?

Da, îmi amintesc cu siguranță anii mei de debut ca profesor. Acești ani au fost o combinație de emoție, entuziasm, provocări și învățare continuă.

În primii ani, am simțit o combinație de emoții – de la entuziasmul de a începe o nouă carieră la anxietatea legată de responsabilitățile și așteptările ce urmau să vină. Învățam să mă adaptez la ritmul și la cerințele mediului școlar, să dezvolt relații cu elevii și să navighez într-un mediu profesional nou.

Provocările au fost numeroase. Trebuia să învăț să gestionez clasele, să adaptez materialele didactice la nevoile și stilurile de învățare ale elevilor și să fac față situațiilor dificile care pot apărea în sala de clasă. A fost o perioadă de creștere personală și profesională, în care am învățat multe despre mine și despre arta de a fi un educator eficient.

În același timp, anii de debut au fost plini de momente minunate și satisfacții. Văzând progresul elevilor mei, simțind energia și curiozitatea lor în sala de clasă și construind legături puternice cu colegii și comunitatea școlară au fost momente care m-au încurajat și mi-au confirmat că am ales calea potrivită.

În ansamblu, anii mei de debut au fost o călătorie emoționantă și formativă, care m-a pregătit pentru cariera de profesor și m-a ajutat să înțeleg profunzimea și complexitatea muncii în domeniul educației.

Care a fost cea mai mare provocare din cariera dumneavoastră și cum i-ați făcut față?

Una dintre cele mai mari provocări din cariera mea a fost gestionarea unei clase extrem de diverse, unde elevii aveau nevoi și stiluri de învățare foarte diferite. Această diversitate includea elevi cu abilități academice variate, niveluri de motivație diferite și nevoi speciale, precum și diferențe culturale și lingvistice.

Pentru a face față acestei provocări, am adoptat mai multe strategii:

Diferențierea instruirii: Am adaptat materialele și metodele de predare pentru a răspunde nevoilor individuale ale elevilor. Am folosit diferite niveluri de dificultate, metode de predare variate și proiecte educaționale pentru a oferi suport și pentru a-i angaja pe toți elevii, indiferent de nivelul lor de competență.

Colaborarea și suportul: Am colaborat strâns cu colegii și cu personalul școlar pentru a identifica cele mai bune practici și pentru a dezvolta strategii eficiente de sprijinire a elevilor. Am căutat sfaturi și mentorat din partea colegilor mai experimentați și am participat la sesiuni de formare continuă pentru a-mi îmbunătăți abilitățile.

Comunicarea și implicarea părinților: Am fost transparent în comunicarea cu părinții și am încurajat colaborarea lor în sprijinirea progresului academic al elevilor. Am organizat întâlniri individuale cu părinții pentru a discuta despre nevoile și progresul fiecărui elev și am lucrat împreună pentru a găsi soluții care să îi ajute să reușească.

Prin aplicarea acestor strategii și prin angajamentul constant în îmbunătățirea practicilor mele, am reușit să fac față acestei provocări și să creez un mediu de învățare inclusiv și susținător pentru toți elevii mei. Am învățat că prin adaptabilitate, colaborare și angajament, poți depăși chiar și cele mai mari provocări din cariera de educator.

Ne puteți povesti un moment, sau mai multe, din viața profesională sau personală în care v-ați simțit într-adevăr împlinită?

Unul dintre cele mai împlinite momente din cariera mea a fost atunci când am văzut unul dintre elevii mei, care avusese dificultăți academice și personale, să reușească să depășească obstacolele și să se transforme într-un elev strălucit și încrezător.

Acest elev, pe care îl voi numi Andrei pentru confidențialitate, avea probleme în familie și de natura emoțională. În plus, avea și probleme personale care îi afectau încrederea în sine și motivația pentru școală.

Am lucrat îndeaproape cu Andrei, adaptând instrucțiile și oferindu-i sprijin suplimentar atât în timpul orelor de clasă, cât și în sesiuni individuale. Am folosit tehnici de stimulare a încrederii în sine personalizate și l-am încurajat să-și găsească propriul stil de învățare care să funcționeze pentru el.

În paralel, l-am încurajat pe Andrei să-și împărtășească gândurile și sentimentele și să lucreze la dezvoltarea abilităților de comunicare și de gestionare a emoțiilor. Am creat un mediu sigur și de sprijin în clasă și am lucrat împreună cu echipa școlii și cu părinții pentru a-i oferi sprijinul de care avea nevoie în afara clasei.

Văzând această transformare în Andrei, m-am simțit cu adevărat împlinită și recunoscătoare pentru privilegiul de a fi un profesor consilier și pentru posibilitatea de a face o diferență reală în viețile elevilor mei.

Ce ați schimba, dacă ați putea, în sistemul de învățământ românesc?

Există câteva aspecte în sistemul de învățământ românesc pe care aș dori să le văd îmbunătățite:

Accentul pe creativitate și gândire critică: Aș dori să văd o schimbare în accentul pus pe promovarea creativității și a gândirii critice în procesul de învățare. În locul memorării și regurgitării informațiilor, elevii ar trebui să fie încurajați să își dezvolte abilitățile de analiză, sinteză și rezolvare a problemelor.

Educația holistică: Ar trebui să existe o mai mare atenție acordată educației holistice, care să includă nu doar aspecte academice, ci și dezvoltarea abilităților sociale, emoționale și practice ale elevilor. Aceasta ar putea include introducerea unor programe educaționale care să promoveze sănătatea mentală și fizică, abilitățile de comunicare și colaborare și gândirea critică.

Resurse și infrastructură: Ar trebui să se facă investiții semnificative în resurse și infrastructură pentru școli, astfel încât să fie create mediile de învățare optime. Aceasta ar include modernizarea facilităților școlare, furnizarea de echipamente și materiale didactice de calitate și asigurarea unor condiții de lucru adecvate pentru profesori și elevi.

Formarea continuă a cadrelor didactice: Este esențială investiția în formarea continuă a cadrelor didactice pentru a le permite să își îmbunătățească constant abilitățile și să se adapteze la schimbările în domeniul educației. Acest lucru ar putea include programe de pregătire și dezvoltare profesională, acces la resurse educaționale și colaborare între cadrele didactice.

Acestea sunt doar câteva dintre schimbările pe care le-aș susține în sistemul de învățământ românesc pentru a asigura că fiecare elev primește o educație de calitate, relevantă și îmbunătățită.

Într-o lume în care informația este la un click distanță, care (mai) este rolul școlii?

În ciuda faptului că informația este acum la un click distanță, rolul școlii rămâne esențial din următoarele motive:

Evaluarea critică a informației: Școala oferă un mediu în care elevii învață să analizeze și să evalueze critic informațiile, ajutându-i să distingă între surse credibile și nefiabile.

Dezvoltarea abilităților sociale și emoționale: Elevii au oportunitatea să își dezvolte abilitățile de comunicare, colaborare și rezolvare a problemelor într-un mediu interactiv și structurat.

Învățarea prin experiență directă: Școala oferă posibilitatea de a experimenta și aplica cunoștințele în contexte practice prin activități și proiecte de grup.

Formarea caracterului și valorilor: În afara materiilor academice, elevii învață și să devină cetățeni responsabili și empatici, contribuind la construirea unei societăți mai bune.

Școala joacă un rol vital în educația și dezvoltarea holistică a elevilor, depășind simpla transmitere de informații și pregătindu-i pentru succesul în viață.

Care este principala dumneavoastră trăsătură de caracter?

Una dintre trăsăturile mele de caracter pe care o consider fundamentală este empatia. Am o capacitate naturală de a simți și de a înțelege emoțiile și perspectivele altora și de a mă conecta cu acestea într-un mod autentic.

Empatia mă ajută să fiu mai receptiv la nevoile și la sentimentele celor din jurul meu, să fiu un ascultător atent și să ofer sprijin și încurajare atunci când este nevoie. Această trăsătură mă motivează să îmi paseze de ceilalți și să încerc să fac o diferență pozitivă în viețile lor, fie că este vorba de elevii mei, de colegi sau de prieteni și familie.

În munca mea ca profesor consilier, empatia îmi permite să creez un mediu sigur și de sprijin în cabinet, să înțeleg nevoile individuale ale elevilor și să-i ajut să își atingă potențialul maxim. De asemenea, îmi permite să îmbunătățesc relațiile și să construiesc legături puternice și autentice cu cei din jur.

În concluzie, empatia este o trăsătură de caracter care îmi ghidează atât viața personală, cât și profesională, și care mă ajută să contribui în mod pozitiv la lumea din jurul meu.

Dar una sau mai multe trăsături de caracter pe care ați dori să le îmbunătățiti?

O trăsătură de caracter pe care aș dori să o îmbunătățesc este asertivitatea. În unele situații, pot fi prea rezervată sau reticentă în exprimarea opiniilor mele sau în solicitarea nevoilor și dorințelor mele.

Prin îmbunătățirea asertivității mele, aș dori să devin mai conștientă de drepturile și interesele mele și să învăț să le exprim într-un mod clar și respectuos. Acest lucru ar putea implica lucrul la dezvoltarea abilităților de comunicare și negociere.

Prin eforturi constante și practică în acest domeniu, sper să devin mai capabil să mă afirm și să îmi asum responsabilitatea pentru nevoile și dorințele mele într-un mod constructiv și benefic pentru toată lumea implicată.

Pe lângă activitatea didactică, mai sunteți implicată și în multe activități de voluntariat. Ne puteți povesti câte ceva despre acestea?

Implicarea în activități de voluntariat a fost întotdeauna o parte importantă a vieții mele, oferindu-mi oportunități valoroase de a contribui la comunitate și de a face o diferență în viețile altora.

Am fost implicată în programe de mentorat pentru elevi, oferindu-le sprijin și îndrumare în domenii precum învățare, dezvoltare personală și planificare a carierei. Am lucrat cu elevi din medii defavorizate sau din grupuri minoritare, ajutându-i să își descopere potențialul și să-și atingă obiectivele.

Ce vă determină să dăruiți altora din timpul dumneavoastră liber?

Sunt determinată să dărui timpul meu liber altora din mai multe motive, de exemplu, impactul pozitiv asupra comunității. Văd consilierea ca pe o modalitate eficientă de a contribui la binele comunității mele și de a face o diferență tangibilă în viețile altora. Prin implicarea mea în activități, pot aduce un impact pozitiv și durabil în viețile celor în nevoie și în întreaga comunitate.

Deasemenea, implicarea în activități de consiliere îmi oferă o satisfacție profundă și o senzație de împlinire personală. Știind că am fost de ajutor cuiva și că am putut aduce un zâmbet pe fața cuiva mă face să mă simt bine și să-mi amintească de importanța de a fi generosă și de a da înapoi.

 

  1. Ați avut sau aveți un model în viața reală? Dacă da, ce ați admirat la persoana respectivă?

Da, am avut și am încă modele în viața reală. Unele dintre modelele mele sunt bunicii mei.

Bunicii mei a trecut prin multe în viața lor, dar au rămas întotdeauna puternici și rezistenți în fața dificultăților. Au supraviețuit unor perioade dificile de război și au depășit obstacolele cu o determinare și o forță interioară remarcabile.

Bunica mea a fost întotdeauna o persoană generoasă și empatică, mereu dispusă să ajute pe cei din jur și să ofere sprijin celor în nevoie. Ea a învățat să împărtășească din puținul pe care îl avea și să ofere ajutorul său fără să aștepte nimic în schimb.

Bunicul meu avea o înțelepciune și o experiență de viață remarcabilă și mereu era dispus să ne spună povești și să împărtășească învățăminte cu mine și cu ceilalți membri ai familiei. Am învățat multe de la el, atât din vorbele lui, cât și din exemplul pe care îl dădea prin fapte.

Unul dintre cele mai admirabile aspecte ale bunicilor mei a fost dragostea și devotamentul lor pentru familie. Ei au fost mereu acolo pentru noi, ne-au susținut și ne-au iubit necondiționat, făcând tot posibilul să ne asigure că suntem fericiți și în siguranță.

Ce vă place să faceţi în timpul liber?

În timpul liber, îmi place să fac o varietate de activități care să îmi aducă bucurie și relaxare.

Îmi place să călătoresc și să explorez locuri noi, fie că este vorba despre excursii în natură, vizite la muzee sau orașe interesante. Călătoriile mă inspiră și mă ajută să descopăr culturi și peisaje noi.

Sunt pasionată de lectură și îmi place să citesc cărți în diverse domenii, de la ficțiune la non-ficțiune, literatură clasică sau cărți de dezvoltare personală. De asemenea, îmi place să scriu, fie că este vorba despre jurnale personale, eseuri sau ficțiune.

În general, îmi place să folosesc timpul meu liber pentru a explora pasiunile mele, a învăța lucruri noi, dar și a petrece cât mai mult timp de calitate alături de copii mei.

Ce nu vă place să faceți deloc?

Nu îmi place să fiu implicată în conflicte sau confruntări și încerc să evit situațiile tensionate sau negative în relațiile mele interpersonale. În loc să încerc să evit sau să minimalizez conflictele, prefer să încerc să găsesc soluții constructive și să comunic eficient pentru a rezolva problemele. Deasemenea nu sunt fana conversațiilor superficiale sau a discuțiilor care nu aduc niciun fel de valoare sau înțelegere. Prefer conversațiile care sunt autentice, profunde și care conduc la o mai bună conexiune și înțelegere reciprocă.

Cel puțin trei lucruri mai puțin cunoscute despre dumneavoastră ar fi…

În timpul liber, îmi dedic timpul scrierii de poezii. În tinerețe, am visat să devin asistentă medicală. Sunt pasionată de fotografie și călătoresc mereu cu aparatul foto în mână, capturând momente unice și peisaje pitorești din călătoriile sale.

Care este deviza după care vă ghidați în viață?

Deviza după care mă ghid în viață este: “Fii sincer cu tine însuți și cu ceilalți, și caută întotdeauna să aduci lumina și bunătatea în lume.”

Această deviză îmi amintește să rămân autentic și sincer în acțiunile și interacțiunile mele cu ceilalți, să trăiesc în conformitate cu valorile mele și să îmi urmez convingerile interioare. De asemenea, mă îndeamnă să fiu un agent al schimbării pozitive în lume, să încerc să aduc lumina, compasiunea și bunătatea în tot ceea ce fac și să încurajez și alții să facă la fel.