„Frânturi de viață, frânturi de suflet, cărți și oameni. Într-un cuvânt, cunoașterea.” – Mircea Eliade
Stăm de vorbă cu Maria-Alina Hiciu, profesor de limba franceză și director adjunct la Colegiul Național de Informatică ”Carmen Sylva” Petroșani, județul Hunedoara.
Care este deviza după care vă ghidați în viață?
O deviză după care mă ghidez în viață este: “Învață constant și împărtășește ceea ce ai învățat!” Cred că procesul de învățare continuă ne ajută să ne dezvoltăm, iar împărtășirea cunoștințelor și a experiențelor poate îmbunătăți viețile celor din jurul nostru.
Ce v-a inspirat sau motivat să urmați calea de a deveni profesor?
Am ales să devin profesor deoarece cred că educația are puterea de a transforma vieți și societăți. Îmi place să interacționez cu elevii și să îi ajut să își descopere potențialul și să își atingă obiectivele. De-a lungul timpului, am descoperit că momentele în care văd că elevii mei înțeleg și își însușesc cu adevărat materialele sau când îi văd progresând și dezvoltându-se în moduri neașteptate sunt cele mai satisfăcătoare și îmi confirmă alegerea de a fi profesor. Este o profesie care îmi oferă nu doar oportunitatea de a transmite cunoștințe, ci și de a influența pozitiv viețile celorlalți și de a contribui la construirea unui viitor mai bun. De asemenea, am avut modele de profesori inspiraționali în viața mea, care m-au influențat și m-au motivat să urmez această cale. Pentru mine, profesia de profesor este mult mai mult decât un simplu loc de muncă; este o oportunitate de a face o diferență în viețile altora și de a contribui la formarea viitoarelor generații.
Care sunt principiile și valorile care vă ghidează în activitatea educațională?
Cred în crearea unui mediu educațional incluziv și deschis, care să promoveze diversitatea și să ofere oportunități egale pentru toți elevii, indiferent de originea lor culturală, socială sau de alte caracteristici. De asemenea respectul reciproc și empatia sunt fundamentale în relația dintre un profesor și elevi, precum și în interacțiunile din cadrul comunității școlare. Acest lucru implică ascultarea activă, înțelegerea și susținerea nevoilor și perspectivele diferite. Mă angajez să ofer o educație de înaltă calitate și să încurajez excelența în învățare și în realizările elevilor mei. Îmi asum responsabilitatea pentru progresul și bunăstarea elevilor mei și sunt transparentă în comunicarea cu ei și cu părinții lor. Încurajez curiozitatea și spiritul de învățare în rândul elevilor mei și sunt dedicat propriei mele dezvoltări profesionale continue.
Cum au fost primii ani în învățământ pentru dumneavoastră și ce amintiri v-au rămas din acea perioadă?
Anii mei de debut ca profesor au fost provocatori, dar și extrem de satisfăcători. Îmi amintesc că am avut emoții și incertitudini în legătură cu gestionarea clasei și predarea materiei într-un mod eficient și captivant. Cu toate acestea, fiecare zi a fost o oportunitate de învățare și creștere profesională. Relația cu elevii mei a fost esențială, iar abilitatea de a comunica și de a stabili legături autentice cu aceștia mi-a fost de mare ajutor în procesul de învățare reciprocă. În ciuda provocărilor, bucuria de a vedea progresul și dezvoltarea elevilor mei a făcut fiecare moment din acei ani de debut cu adevărat special și memorabil. De asemenea am avut șansa să lucrez alături de colegi inspirați și dedicați, iar sprijinul și feedback-ul lor au fost extrem de valoroase pentru mine în perioada de început. În ansamblu, acei ani m-au ajutat să devin un profesor mai bun și mai sigur pe mine și m-au motivat să îmi dedic viața acestei profesii minunate.
Dacă ați avea puterea să schimbați ceva în sistemul de învățământ românesc, care ar fi acea schimbare și de ce considerați că este importantă?
Dacă aș putea schimba ceva în sistemul de învățământ, aș implementa un curriculum mai flexibil și orientat spre competențe. Aș încuraja un mediu de învățare care să pună accent pe creativitate, inovație și gândire critică, oferind elevilor oportunități de a explora și de a-și dezvolta pasiunile. Aș include în curriculum programe care să promoveze dezvoltarea socio-emoțională a elevilor, ajutându-i să-și gestioneze emoțiile, să dezvolte relații sănătoase și să-și formeze o imagine de sine pozitivă. Totodată aș integra mai bine tehnologia în procesul de învățare, oferind acces la resurse digitale, platforme interactive și instrumente de învățare online, care să completeze metodele tradiționale de predare. Aș înlocui examenele standardizate cu metode de evaluare mai autentice și formative, care să reflecte mai bine învățarea reală și progresul elevilor. De asemenea aș promova un sistem de învățământ care să permită personalizarea educației pentru a se adapta nevoilor și intereselor fiecărui elev, oferindu-le astfel oportunitatea de a învăța în propriul ritm. Aș facilita legătura între școli și mediul de afaceri, oferind elevilor oportunități de stagii, mentorat și proiecte reale, pentru a le oferi o imagine clară despre diverse cariere și competențele necesare. Nu în ultimul rând aș asigura formarea continuă și suportul necesar pentru profesori, pentru a-i ajuta să își dezvolte competențele pedagogice și să integreze metode de predare inovatoare.
Implementarea acestor schimbări ar putea crea un sistem de învățământ mai adaptat nevoilor actuale ale societății și mai capabil să pregătească elevii pentru provocările viitorului.
Într-o eră a digitalizării, ce importanță mai are educația formală oferită de școală?
Într-o lume în care informația este la un click distanță, rolul școlii evoluează pentru a răspunde noilor realități și nevoi ale societății. Rolul școlii nu se limitează doar la transmiterea de informații, ci se extinde pentru a include formarea holistică a individului, pregătirea pentru viață și munca în comunitate, și dezvoltarea unei gândiri critice și a competențelor necesare pentru a naviga cu succes într-o lume complexă și dinamică.
Într-o eră a informației abundente, abilitatea de a evalua critic sursele și conținutul este crucială. Școala poate ajuta elevii să dezvolte competențe de gândire critică, analiză și discernământ și abilități de colaborare, comunicare, empatie și gestionare a conflictelor. Interacțiunea cu colegii și profesorii ajută la formarea competențelor sociale și emoționale. Școala oferă oportunități de învățare prin experiență, proiecte, experimente și activități practice, care nu pot fi replicate ușor prin simpla accesare a informațiilor online. Deși informațiile online sunt accesibile, ele pot fi copleșitoare și uneori contradictorii. Profesorii oferă structura și ghidajul necesar pentru a naviga prin aceste informații și pentru a le înțelege în mod corespunzător.
Pe lângă activitatea didactică, mai sunteți implicată și în multe activități. Ne puteți povesti câte ceva despre acestea?
Consider că implicarea într-o varietate de activități în afara activității didactice aduce o contribuție valoroasă nu numai pentru propria dezvoltare personală și profesională, ci și pentru experiența și progresul elevilor. Fie că este vorba despre inițiative de voluntariat, activități ecologice, parteneriate, concursuri, ateliere de teatru sau proiecte europene PNRAS sau eTwinning, îmi doresc să fiu un exemplu inspirațional pentru comunitate. În timpul liber îmi place să particip la programe de formare și dezvoltare profesională care îmi oferă oportunitatea de a-mi îmbunătăți abilitățile și cunoștințele în domeniul educației.
Ați avut sau aveți un model în viața reală? Dacă da, ce ați admirat la persoana respectivă?
Da, am avut modele în viața reală și am admirat calități și realizări la diverse persoane în diferite domenii. Fiecare persoană pe care am admirat-o a avut un impact pozitiv asupra mea și m-a inspirat într-un fel sau altul. Aceste modele au fost profesori dedicați care mi-au influențat pasiunea pentru învățare și cunoaștere, mentori în carieră care m-au ghidat și m-au încurajat să îmi urmez visurile, familie și prieteni care au arătat calități de integritate, compasiune și reziliență în fața provocărilor vieții. Admirând calitățile și realizările acestor persoane, am căutat mereu să învăț și să mă dezvolt în moduri care să mă apropie mai mult de propria mea viziune.
Familia joacă un rol important în devenirea noastră. Faptul că sunteți ceea ce sunteți se datorează și familiei dumneavoastră, ce ați putea povesti în acest sens?
Da, familia a avut un rol crucial în alegerea mea de a deveni profesor. Încă din copilărie, am fost înconjurată de membri ai familiei care au valorizat învățarea și cunoașterea. Familia mi-a oferit un fundament solid și o înțelegere profundă a valorilor și importanței educației, iar acest lucru a fost fundamental în parcursul meu pentru a deveni un educator dedicat și pasionat. Părinții mei au fost mereu o sursă constantă de inspirație și încurajare pentru mine. Au investit timp și efort în educația mea. Am avut și profesori care au avut un impact profund asupra mea și care m-au influențat în alegerea carierei. Observând devotamentul și pasiunea lor pentru a lucra cu elevii și pentru a îi îndruma către succes, am simțit că și eu aș vrea să am un impact similar în viețile altor tineri. În plus, relația strânsă cu familia mea m-a ajutat să depășesc provocările și să sărbătoresc succesele în cariera mea de profesor. Ei au fost mereu acolo să mă susțină, să mă încurajeze și să mă inspire să urmez pasiunea mea pentru educație.
Ce vă place să faceți în timpul liber?
În timpul liber, îmi place să explorez diverse aspecte ale artei și culturii, fie că este vorba despre vizitarea muzeelor și galeriilor de artă sau participarea la spectacole de teatru sau concerte. De asemenea, îmi dedic timpul activităților de voluntariat pentru cauze în care cred și care susțin comunitatea mea locală. Pe lângă acestea, îmi place să încurajez și să susțin activitățile și hobby-urile elevilor mei, pentru a-i ajuta să-și descopere și să-și dezvolte pasiunile.
Îmi place să citesc cărți din diverse domenii pentru a mă menține informată și inspirată și să mă bucur de plimbări în natură și de timpul petrecut cu familia și prietenii. Aceste activități mă ajută să îmi reîncarc bateriile și să revin la catedră cu energie și entuziasm.