Furca Iulia Anamaria

Stăm de vorbă cu Furca Iulia Anamaria, absolvanta ,,Colegiului Național ,,Iancu de Hunedoara”, din Hunedoara, șefă de promoție și obținătoarea mediei 10 la examenul național de Bacalaureat

Motto: ,,Work in silence, let your succes be the noise”

Într-o lume într-o permanentă schimbare, care crezi că ar fi abilitățile pe care tinerii trebuie să și le dezvolte?

Ne aflăm, intr-adevăr, într-o epocă în care lucrurile se întâmplă neașteptat de repede, când copiii, de la cea mai fragedă vârstă, știu să folosească telefonul mai bine chiar decât o fac mulți adulți, iar comunicarea pe rețelele de socializare o percep ca fiind mult mai firească decât orice altă formă de interacțiune fizică, doar pentru că în dezvoltarea lor telefonul a devenit o adevărată extensie, dacă nu, singurul lor prieten. În această situație, percepția tinerilor asupra lumii arată, evident, foarte diferit în comparație cu cea pe care o aveau, de exemplu, părinții noștri, care, la rândul lor, au fost tineri și dornici să se bucure de viață. Dacă tinerii din ziua de azi aspiră spre mulțumirea oferită de validarea online, în urmă cu câteva decenii acest lucru nu era posibil, doar prin simpla absență a telefonului mobil, neinventat la acea perioadă. Însă astăzi lumea a dobândit o altă față, iar schimbarea a devenit o realitate, de aceea tinerii trebuie să se convertească la acest mod de viață și să își folosească toate calitățile pentru a reuși. Cea mai importantă dintre ele, în viziunea mea, ar fi adaptabilitatea. Evenimentele petrecute în acești ani, pandemia, școala online, greva profesorilor și alte schimbări, au demonstrat că lucrurile neprevăzute pot apărea oricând, iar noi, tinerii, trebuie să ne adaptăm cu ușurință și să fim puternici pentru a le depăși. Printre altele, cunoașterea de sine, autodisciplina și prioritizarea activităților ar putea constitui alte abilități necesare tinerilor pentru a face față mai bine schimbărilor și pentru a-și îndeplini cu succes scopul.

Într-o lume în care informația este la un click distanță, care (mai) este rolul școlii?

Mereu am considerat că informația online trebuie privită ca un suport al unor cunoștințe deja transmise elevilor, în mod direct. Nu de puține ori, cei mai mulți elevi nu cunosc faptul că pentru a obține informații corecte trebuie să apeleze la site-urile verificate de persoane specializate, deoarece internetul conține o mulțime de capcane ce duc la dezinformare. În schimb, școala este un mediu sigur de transmitere a cunoștințelor, prin intermediul unor cadre didactice temeinic pregătite în acest sens. Rolul oricărei unități de învățământ este de a emite, dar și de a consolida anumite noțiuni, lucru pe care mediul online o face într-o măsură mult mai scăzută. Libertatea de a pune întrebări dascălilor, posibilitatea de consultare și colaborare cu colegii, diciplina și formarea unei atitudini etice sunt specifice mediului școlar, dar, în condițiile în care un elev dorește să se informeze în plus, mediul online poate oferi o completare, atât timp cât informarea se face din surse sigure, iar acest lucru servește la aprofundarea a unor noțiuni de baza deja însușite.

Care a fost experiența ta ca elevă a unui colegiu din România?

Pot spune că am avut o experiență plăcută pe parcursul anilor de studiu la Colegiul Național ,,Iancu de Hunedoara”, chiar dacă uneori, cum poate este și normal, m-am confruntat și cu momente mai dificile, dar pe care am reușit să le depășesc cu bine. Ca elevă, am avut șansa de a mă dezvolta pe plan educațional, mai ales datorită posibilității de participa la numeroase concursuri și olimpiade școlare, care mi-au trezit spiritul competitivității, m-au ajutat în a-mi gestiona optim timpul și materia de studiu, dar au reprezentat și un antrenament folositor în vederea susținerii examenelor viitoare. Mă bucur că profesorii m-au încurajat să cred în capacitățile mele și m-au ghidat spre a-mi continua pasiunea pentru limba și literatura română, dar și pentru istorie, discipline pentru care am prezentat un real interes încă din ciclul gimnazial. Faptul că în țara noastră elevii sunt încurajați să se dezvolte într-un cadru competițional organizat, iar mai apoi, în funcție de rezultatele lor, sunt premiați, și financiar, reprezintă o parte mai puțin cunoscută de cei ce critică sistemul educațional românesc, dar care demonstrează că și în România performanța nu doar că este încurajată, ci poate fi și atinsă.

Care este gradul de satisfacere a nevoilor educaționale și a celor sociale ale unui elev al unei școli românești?

Referitor la gradul de satisfacere a nevoilor educaționale, consider că școlile din România pot pregăti elevi foarte buni, care ar putea face față fără probleme oricărui sistem de învățământ din străinătate. Multe dintre informațiile predate în școlile românești sunt superioare cantitativ,  chiar dacă uneori elevii ar trebui să își poată însuși anumite noțiuni practice, dobândite în laboratoare specializate.Totuși, deși școala românească este, asemeni oricărui sistem educațional, imperfectă, aceasta asigură elevilor un bagaj informațional satisfăcător, dacă nu chiar mai bogat decât al altor elevi europeni. În paralel, raportându-ne la nevoile sociale ale elevilor români, cred că școala românească le dă posibilitatea de a-și crea un mediul relațional sănătos și de a-si urma pasiunile și visurile, atât timp cât aceștia realizează un echilibru între studiu și planul personal.

Ai avut sau ai un model în viața reală? Dacă da, ce ai admirat la persoana respectivă?

Părinții mei au reprezentat întotdeauna modelele mele în viață, deoarece i-am admirat mereu nu doar în ipostaza lor de părinți, ci și de prieteni ai mei. Faptul că am reușit să încheg o prietenie cu ei m-a ajutat foarte mult, pentru că astfel îi consider cele mai apropiate persoane, cei care mă iubesc necondiționat, mă susțin în orice aș face și îmi arată întreaga lor înțelegere și compasiune. Pot spune cu adevărat că în adâncul sufletului meu s-a manifestat dorința de a le semăna, de  mă realiza prin forțele proprii, așa cum au făcut-o și ei, și de a-i face mândri, întrucât nu a existat nicun moment în care ei să nu îmi fie alături, atât fizic, cât și afectiv. De altfel, unii profesori mi-au devenit, la rândul lor, modele de urmat, fiindcă m-au ajutat să-mi croiesc propria cale prin muncă, însă au contribuit semnificativ la pavarea drumului meu în viață și la șlefuirea comportamentului meu, drept pentru care i-am considerat a fi reali mentori în formarea mea ca om.

Care consideri că sunt cele mai importante calități pe care le deti și cum te-au ajutat acestea să te dezvolți atât pe plan școlar, cât și personal?

Una dintre cele mai importante calități pe care le dețin consider că este perseverența. Sunt o persoană care nu se lasă ușor doborâtă de obstacolele apărute în cale, iar perseverența m-a ajutat să lupt pentru idealurile mele, să nu renunț și să încerc să le transform în realitate. O altă trăsătură cu care mă mândresc este încrederea în sine. Deși am avut clipe de incertitudine, așa cum poate a avut orice adolescent, am reușit să cred în forțele proprii și să realizez că uneori noi suntem cei ce ne îngreunăm parcursul, prin nesiguranța noastră. De altfel, sunt și ambițioasă, disciplinată, creativă, sensibilă, dar puternică, iar toate aceste trăsături m-au ajutat să am rezultate foarte bune pe plan școlar, dar au constituit și un avantaj pe plan personal, prin atingerea țelurilor propuse și prin facilitarea propriilor pasiuni.

 Ce pasiuni ai?

În timpul liber îmi place să îmi împart activitățile, fie că acestea sunt culturale, sportive sau artistice. Îmi place să citesc, dar pot spune că marea mea pasiune este scrisul, în consecință, lucrez la mai multe cărți, ceea ce îmi aduce multă bucurie. Alături de scris, tot pe plan artistic, îmi place să pictez și să desenez, deoarece de mică am observat că am un anume talent în acest sens, iar aceste activități sunt și foarte relaxante. Mai mult, sunt o persoană căreia îi plac sporturile, dovadă că practic tenis de câmp de nouă ani, iar în trecut am practicat și înotul. Sporturile nu contribuie doar la menținerea sănătății, ci sunt și un factor destresant, iar practicate cu mai mulți participanți, așa cum este cazul tenisului, ajută la cunoasterea unor noi persoane și la legarea de prietenii.

Ce altceva îți place să faci în timpul liber?

Îmi plac foarte mult plimbările prin natură, în pădure sau în parc, cu familia sau cu prietenii. Mă simt mereu cu bateriile încărcate după o astfel de plimbare și pot spune că reușesc, într-adevăr, să mă conectez cu natura și să îmi înlocuiesc energia negativă cu cea pozitivă. Asemănător, îmi fac mare plăcere și călătoriile, vizitarea unor locuri noi, încărcate de istorie și de tradiție, cum ar fi muzeele și castelele, ce reprezintă adevărate surse de inspirație pentru mine, dar mă și ajută să captez noi informații necesare pentru desăvârșirea cunoștințelor mele istorice. Tot așa, contactul cu noi culturi conferă posibilitatea de a face o incursiune palpitantă în viața diferitor popoare și contribuie la înțelegerea obiceiurilor proprii fiecărei regiuni.

Ce mesaj ai pentru generațiile care urmează, colegii tăi?

Consider că orice sfat de la persoane care au trecut printr-o anumită experiență este important, deoarece și eu, la rândul meu, m-am bucurat de cuvintele pline de tâlc ale celor trecuți prin viață, și am putut în acest fel să îmi creez o imagine obiectivă asupra parcursului meu educațional și social, ca individ. Astfel, aș îndemna generațiile viitoare să prețuiască munca, depusă atât de părinții lor pentru a-i susține, cât și de dascălii lor pentru a le lărgi universul cultural. Deși la o anumită vârstă, cum este cea a adolescenței, se vor simți mai în largul lor să își petreacă timpul cu prietenii distrându-se și lăsând școala pe ultimul loc, va veni un moment când efortul educațional depus va fi răsplătit, iar roadele de pe urma acestuia vor fi mai multe decât cele rezultate din alte activități. Desigur, destinderea în timpul liber trebuie să alterneze cu studiul, deoarece este important să facem și ceea ce ne aduce plăcere, dar să încercăm mereu să menținem totul într-un anumit balans. Mai mult, aș sfătui generațiile viitoare să creadă în forțele lor, să-și folosească corect abilitățile și să îndrăznească să fie originali și buni în domeniul care li se potrivește, fie că acesta este cultural, sportiv sau artistic. Fiecare persoană este unică și are un loc al său, atât timp cât crede în visurile sale și își canalizează efortul pentru îndeplinirea idealurilor.