Dosoftei Raluca Gabriela

“Gândirea matematică este puntea dintre vis și realitate.”

 Stăm de vorbă cu Dosoftei Raluca Gabriela, profesor de matematică la Scoala Gimnazială Nr.3 si Școala Gimnazială Nr.5 Piatra-Neamț

Înainte  de a fi profesor, fiecare dintre noi este în primul rând un om cu suflet frumos. Povestiți puțin despre dumneavoastră.

Înainte de a fi profesor, mă definesc ca un simplu om, cu o familie frumoasă și cu oameni minunați în jurul meu. Sunt recunoscătoare pentru fiecare zi petrecută alături de cei dragi și pentru șansele de a împărtăși dragostea și sprijinul reciproc în fiecare moment. În viața de zi cu zi, încerc să aduc o schimbare pozitivă în viețile celor din jur, dar și în a mea, fie că este vorba despre un zâmbet, un sfat sau o mână întinsă de ajutor. Cred că fiecare gest de bunătate contează și că putem face o diferență în lumea în care trăim prin faptele noastre și prin modul în care ne raportăm unii la alții.

Cum de ați ajuns să îmbrățișați această profesie?

Nu o consider o profesie ci un fel de-a fi, un mod de viață, deoarce nu mă văd făcând altceva(ca și profesie) cu plăcere. De mică mi-am dorit să urmez calea educației și să devin educator-invățător. Această dorință a fost încurajată și de faptul că mama mea a fost învățătoare, dar și de influența pozitivă a tatălui meu, care a fost profesor de matematică. Pe parcursul anilor școlari, am descoperit că matematica nu era doar o materie academică pentru mine, ci o pasiune și o sursă de inspirație. Am observat că lucrul cu numerele și rezolvarea problemelor mă stimulează și mă calmează în același timp. Îmi amintesc cum rezolvările problemelor matematice îmi luau gândul de la alte lucruri și mă concentram complet asupra lor. Aceste experiențe au fost catalizatorul care m-a îndrumat către alegerea profesiei de profesor de matematică. Astăzi, sunt recunoscătoare că am oportunitatea să împărtășesc această pasiune și această bucurie a matematicii cu elevii mei și să îi ajut să descopere și să își dezvolte propria lor conexiune specială cu această disciplină fascinantă.”

Pentru mine, matematica e o aventură fascinantă care îi provoacă pe elevi să gândească logic, să rezolve probleme și să exploreze lumea dintr-o perspectivă nouă. Este incredibil să-i văd pe copii cum progresează și cum devin din ce în ce mai încrezători în abilitățile lor matematice. Îmi place să creez un mediu de învățare stimulativ și să îi încurajez pe elevi să își atingă potențialul maxim în matematică.

Familia joacă un rol important în devenirea noastră. Faptul că sunteți ceea ce sunteți se datorează și familiei dumneavoastră, ce ați putea povesti în acest sens?

 Familia a avut un rol crucial în devenirea mea ca persoană și ca profesor de matematică. În primul rând, tatăl meu  care a fost o sursă de inspirație și un mentor pentru mine și care m-a încurajat întotdeauna să îmi urmez pasiunea pentru acest domeniu. Pe lângă părinții mei, sprijinul și susținerea constantă din partea soțului meu și a copiilor noștri au fost esențiale în parcursul meu. Faptul că am avut mereu un mediu familial care m-a încurajat să îmi urmez visul și să îmi depășesc limitele a fost extrem de valoros. Soțul meu a fost mereu acolo pentru mine, mă încuraja să îmi urmez pasiunea și să nu renunț niciodată la visurile mele. De asemenea, copiii noștri au fost o sursă constantă de inspirație și motivație pentru mine. Faptul că îi pot influența pozitiv și că pot contribui la formarea lor ca tineri mă motivează să fiu mereu cel mai bun profesor și model pentru ei.

Ne puteți povesti un moment, sau mai multe , din viața profesională sau personală în care v-ați simțit într-adevăr împlinită?

Unul dintre momentele în care m-am simțit cu adevărat împlinită în viața mea profesională a fost atunci când am avut ocazia să predau la clase de seral(în primii ani de învățământ), la o grupă de elevi minunați dintr-o clasă de matematică – informatică. Am fost profund impresionată de dorința și entuziasmul acestor elevi de a învăța, chiar și în ciuda provocărilor suplimentare pe care le implică acest tip de program școlar. Îmi amintesc cu drag că am solicitat personal să fiu diriginta acestei clase deosebite, datorită legăturii speciale pe care am simțit-o cu acești tineri minunați. A fost o experiență cu adevărat remarcabilă să îi văd pe acești elevi – unii dintre ei fiind mai mari decât mine, din punct de vedere al vârstei, având serviciu și familii acasă – să își urmeze pasiunea pentru învățare și să demonstreze o determinare incredibilă în a-și atinge obiectivele. Un moment deosebit de împlinire pentru mine a fost atunci când aproape toți acești elevi au promovat examenul de bacalaureat din prima încercare. În plus, experiența de a lucra împreună cu acești tineri a fost profund educațională și inspirațională pentru mine. Am învățat multe de la ei și sunt recunoscătoare pentru prieteniile pe care le-am dezvoltat cu mulți dintre acești foști elevi, chiar și după aproape două decenii.

Un alt moment memorabil care mi-a adus o satisfacție profundă a fost când, într-un final de an școlar, am reușit să ajut o elevă care avea dificultăți la matematică să își depășească frica și să își descopere potențialul. După ce a rămas corigentă în clasa a 7-a, a venit la pregătirea suplimentară pe care o făceam în timpul verii. Am lucrat împreună și am reușit să îi transmit că matematica nu este atât de intimidantă pe cât pare și că poate fi chiar captivantă și plină de satisfacții. Bucuria a fost imensă când, în clasa a 8-a, a obținut a treia medie la matematică. Această experiență mi-a demonstrat puterea educației și a încrederii în sine în transformarea vieților elevilor și mi-a adus o satisfacție imensă în rolul meu de educator.

Ce vă place să faceți în timpul liber?

În timpul liber, îmi place să mă bucur de momentele petrecute alături de familie și prieteni. Aceste momente sunt prețioase pentru mine și îmi oferă oportunitatea să creez amintiri memorabile și să întăresc legăturile cu cei dragi. Îmi place să petrec timp în natură, să merg în excursii sau călătorii care să mă conecteze cu frumusețea lumii înconjurătoare și cu cei dragi.

Cititul este și el o activitate preferată a mea, în special atunci când pot explora subiecte legate de copiii cu cerințe educaționale speciale , având în vedere experiența mea ca mamă a unui copil special. Încerc să învăț mereu și să înțeleg cât mai multe despre acest domeniu pentru a putea fi un sprijin cât mai bun pentru copilul meu și pentru a contribui în mod activ la comunitatea de părinți cu copii cu nevoi speciale.

În general, îmi place să îmbin activități care să îmi ofere relaxare și bucurie personală cu oportunități de învățare și dezvoltare personală, fie că este vorba despre explorarea naturii, interacțiunea socială sau lectura. Aceste momente de respiro sunt esențiale pentru echilibrul meu și mă ajută să revin la activitățile profesionale cu o perspectivă proaspătă și o energie reînnoită.

Într-o lume în care informația este la un click distanță, care (mai) este rolul școlii?

Într-adevăr, într-o lume dominată de accesul rapid la informație prin intermediul tehnologiei, rolul tradițional al școlii este pus sub semnul întrebării și se schimbă într-un mod continuu pentru a răspunde nevoilor și provocărilor contemporane. Cu toate acestea, chiar și în această eră digitală, școala rămâne un pilon fundamental din mai multe motive: nu se limitează doar la transmiterea de informații, ci are și rolul de a dezvolta competențele esențiale, cum ar fi gândirea critică, rezolvarea de probleme, comunicarea eficientă și colaborarea. Acestea sunt cruciale pentru succesul în viață și în carieră și nu pot fi dobândite doar prin accesarea informațiilor online. Școala joacă un rol important în formarea caracterului și a valorilor elevilor, promovează respectul, responsabilitatea, integritatea și toleranța și ajută la dezvoltarea unei cetățenii active și responsabile în cadrul comunității.  Aceasta oferă un mediu propice pentru interacțiunea socială și construirea relațiilor între elevi și între elevi și profesori. Această interacțiune face posibilă dezvoltarea abilităților sociale, înțelegerea diversității și formarea legăturilor emoționale și intelectuale care pot dura o viață între colegi și mentori. Profesorii îndeplinesc rolul crucial de a îndruma și de a evalua progresul elevilor într-un mod individualizat și holistic. Ei oferă feedback și suport personalizat pentru a ajuta fiecare elev să își atingă potențialul maxim.

În concluzie, școala rămâne o instituție esențială în societatea contemporană, oferind mult mai mult decât simpla transmitere a informațiilor. Ea joacă un rol vital în dezvoltarea holistică a individului și în pregătirea sa pentru viață și pentru succes într-o lume în continuă schimbare.

Ați avut sau aveți un model în viața reală? Dacă da, ce ați admirat la persoana respectivă?

Da, în viața mea am avut modele importante care m-au influențat în mod semnificativ. Unul dintre acești modele este tatăl meu. Am admirat profund pasiunea sa pentru matematică și calmul său inegalabil. Faptul că el a fost profesor de matematică m-a influențat într-un mod deosebit și m-a inspirat să îmbrățișez această disciplină și să urmez calea învățământului. Tatăl meu mi-a demonstrat prin exemplul său că pasiunea și devotamentul pentru un domeniu pot fi surse puternice de inspirație și că răbdarea și calmul sunt calități esențiale în relația cu elevii.

De asemenea, o altă persoană care a fost un model pentru mine este doamna profesoară de matematică pe care am avut-o în gimnaziu. Stilul său m-a captivat și m-a influențat în mod semnificativ în abordarea mea actuală în predarea matematicii. Ea a fost un exemplu de claritate, răbdare și dedicație în transmiterea cunoștințelor și în sprijinirea elevilor să înțeleagă și să își însușească conceptele matematice într-un mod accesibil și captivant. Faptul că era și glumeată a făcut ca relația noastră să fie și mai specială, deoarece a reușit să creeze un mediu de învățare relaxat și plin de bucurie.

Care este principala dumneavoastră trăsătură de caracter?

Din punct de vedere profesional empatia și orientarea către elevi sunt două aspecte centrale ale modului meu de a fi și de a acționa în calitate de profesor. Aceste caracteristici mă definesc și ghidează fiecare interacțiune pe care o am cu elevii mei.

Atunci când spun că sunt empatic, înseamnă că sunt capabil să înțeleg și să simt ceea ce trăiesc elevii mei. Îmi pun în mod activ în perspectivă experiențele și emoțiile lor, ceea ce îmi permite să reacționez cu sensibilitate și înțelegere la nevoile și preocupările lor. Această empatie mă ajută să creez un mediu de învățare care să fie receptiv la diversitatea elevilor și să ofere sprijinul și îndrumarea necesare pentru fiecare individ în parte.

Pentru mine, învățarea este o experiență care implică atât inima, cât și mintea. Îmi doresc ca elevii mei să își amintească lecțiile pe care le vor folosi în viața lor și să știe că le-am fost alături și i-am susținut în parcursul lor educațional. Consider că rolul meu ca profesor nu se rezumă doar la transmiterea de cunoștințe, ci și la oferirea de suport și ghidaj pe parcursul călătoriei lor educaționale. În loc să fiu doar un dascăl care predă materie, prefer să fiu un susținător al elevilor, dispus să îi încurajez și să îi îndrum în explorarea și dezvoltarea propriilor lor abilități și potențial. Pentru mine, este important ca fiecare elev să se simtă văzut, ascultat și apreciat, iar acest sentiment de siguranță și încredere este fundamentul pe care se construiește învățarea eficientă și durabilă.

Din punct de vedere personal principala mea trăsătură de caracter este determinarea și perseverența.             Nu mă dau batută cu ușurință și sunt mereu în căutare de soluții și rezolvări pentru provocările cu care mă confrunt. Indiferent de obstacolele întâlnite, sunt hotărâtă să găsesc modalități de a depăși situațiile dificile și de a ajunge la rezultatele dorite. Această abordare îmi oferă o mentalitate pozitivă și o voință puternică de a merge înainte, indiferent de dificultățile pe care le întâlnesc.

Dar una sau mai multe trăsături de caracter pe care ați dori să le îmbunătățiți?

În ciuda calităților pe care le consideram puternice, fiecare dintre noi are și aspecte ale caracterului pe care ar dori să le îmbunătățească. Personal, îmi doresc să lucrez la gestionarea stresului și la păstrarea echilibrului în situații tensionate. De asemenea, îmi propun să îmi controlez mai bine impulsurile în anumite contexte. Acestea sunt aspecte ale caracterului meu pe care doresc să le îmbunătățesc pentru a deveni o versiune mai echilibrată și mai înțeleaptă a mea în viața de zi cu zi.

Care este deviza după care vă ghidați în viață?

“Când voința și răbdarea se întâlnesc, niciun obstacol nu poate rămâne în picioare.” Această deviză evidențiază faptul că atunci când suntem hotărâți să obținem ceva și suntem dispuși să investim timp și efort în aceasta, putem depăși orice dificultate sau provocare. Este un îndemn puternic la perseverență și încredere în sine, arătând că cheia succesului este angajamentul ferm și capacitatea de a aștepta și de a lupta pentru obiectivele noastre, indiferent de cât de îndepărtate sau de dificile ar părea.