„Cred că echilibrul și corectitudinea sunt factorii care te fac să fii un dascăl bun. Dacă elevii nu se simt «înșelați» de profesorii lor, vor începe să se comporte la fel.”
Despre oamenii care vor și pot să fie, pentru copii, mai mult decât un simplu furnizor de informații, un interviu cu domnul Bortoae Darius, profesor de matematică la Şcoala Gimnazială “Dimitrie A. Sturdza” din Iaşi
de Clara Bujoreanu
1. Care au fost motivele ce v-au ghidat paşii spre această carieră?
Pentru mine prima dată a apărut pasiunea de a fi profesor. Inițial doream să fiu profesor de biologie sau de chimie. Pasiunea pentru matematică a apărut la sfârșitul clasei a IX-a, la capitolul trigonometrie. Motivele pentru care am ales această carieră nu sunt foarte multe. În primul rând se află comportamentul pe care l-au avut profesorii mei față de mine. Cei mai mulți au fost/sunt adevărate modele. Fiecare avea ceva special, ceva care să te facă să gândești că vrei să fii la fel. În al doilea rând, am ales această carieră deoarece consider că este frumos să lucrezi cu copiii, să participi la dezvoltarea lor.
2. Care sunt principalele dificultăţi de care vă loviţi la catedră?
La matematică se obsevă o scădere a gradului de înțelegere a conceptelor. Elevii nu sunt interesați să obțină performanțe și nici nu sunt sprijiniți de nimeni înafara profesorilor. În mediul rural se văd clar amprentele lăsate de către sărăcie în comportamentul școlar al elevilor. Consider că școala trebuie privită cu alți ochi de către persoanele din exterior și trebuie sprijinită să se dezvolte.
3. Tinerețea este un avantaj sau un dezavantaj în această meserie?
Consider că tinerețea este un avantaj în raport cu elevii. Aceștia sunt mult mai apropiați de persoanele tinere și au curajul să discute mult mai deschis. Tinerețea este un dezavantaj când vine vorba de anumite provocări (managementul conflictelor, de exemplu) sau de salarizare.
4. Care sunt plusurile şi minusurile meseriei dumneavoastră?
Plusuri: particip activ la formarea de noi generații, fac ceea ce mi-am dorit, sunt respectat de către o anumită parte a societății (măcar de oamenii care mai cred în școală).
Minusuri: materiale (lipsă de materiale didactice, salarii mici), lipsa de interes a unor persoane în raport cu școala.
5. Ne puteţi împărtăşi un moment din carieră în care aţi simţit că nu aţi greşit în alegerea meseriei?
Mereu simt că nu am greșit alegând această carieră. Cu plusuri și minusuri, fac fix ceea ce mi-am dorit încă din adolescență. Consider că atunci când există pasiune nu există loc de regrete.
6. Ce îi trebuie unei persoane pentru a fi un dascăl bun? Cum poate un profesor să-şi atragă elevii de partea sa?
Cred că echilibrul și corectitudinea sunt factorii care te fac să fii un dascăl bun. Dacă elevii nu se simt „înșelați” de profesorii lor, vor începe să se comporte la fel. Profesorul trebuie să fie un model pentru aceștia.
7. Până acum ați avut nereușite? Dacă da, cum le-aţi depăşit?
Nu am întâmpinat evenimente pe care să le etichetez drept nereușite, însă au fost anumite lucruri pe care le-am realizat în foarte mică măsură. Consider că este foarte important să avansăm cu pași mici, dar siguri.
8. Într-o lume în care informaţia este la un click distanţă, care (mai) este rolul şcolii?
Școala nu este un loc din care să luăm doar informații. Pe lângă faptul că este un loc în care copilul are acces la informații, în școală formăm caractere, construim prietenii, facem schimburi de experiențe, educăm, încurajăm etc. Toate acestea se fac în același timp în care transmitem și informații.
9. Ce ați schimba la sistemul de învățământ din România, dacă ați putea?
Cred că este foarte important ca profesorul să nu mai aibă multe alte activități în afara celor didactice. De exemplu, în acest moment profesorii au rol de asistenți medicali (fac triaje, verifică temperatura copiilor), au rol de asistent social (întocmesc dosare pentru burse, rechizite școlare), realizează tot felul de situații statistice etc. Odată ce ridicăm presiunea de pe umerii profesorilor și îi lăsăm să facă ce știu, cu siguranță vom crește calitatea actului didactic.
10. Ce vă inspiră în carieră?
Oamenii sunt cei care te inspiră. Trebuie aleși cu grijă.
11. Ce vă place să faceţi în timpul liber?
Îmi place să călătoresc, să mă perfecționez, să vorbesc cu prietenii sau foștii colegi etc.
12. Ce nu vă place să faceți deloc?
Nu îmi place să muncesc pe urma oamenilor incompetenți. Nu cred că există o activitate mai stresantă decât aceasta.
13. Principala dumneavoastră trăsătură de caracter este…
Punctualitatea
14. Principalul dumneavoastră defect este…
Mă răzgândesc ușor și de cele mai multe ori îmi este greu să spun NU, chiar dacă știu că acesta este răspunsul corect.
15. Aveţi o deviză după care vă ghidaţi în viaţă?
Orice faptă bună va fi răsplătită mai devreme sau mai târziu.