Alina Ștefănescu

A  absolvit Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca în anul 2002, în anul 2006 a absolvit studiile de master, iar în anul 2020 studiile de doctorat în cadrul Academiei de Studii Economice din București, dar înainte de toate este un om cu suflet frumos, care printre altele a coordonat programul de educație financiară PREGĂTIȚI PENTRU VIAȚĂ, din cadrul Comunității For LIFE.

Ovidiu Bădescu: Cum ai ajuns să lucrezi în educație?

Alina: După mai mulţi ani de lucru în domeniul economic, am decis să fac ceea ce mi-am dorit întotdeauna, să fiu profesor. A fost o decizie pe care am luat-o rapid, atunci când am simțit că nu mă mai regăsesc în ceea ce fac. Cred tare mult în a face orice cu pasiune, în a fi prezent. Meseria de profesor îmi dă șansa de a oferi permanent din ceea ce știu, de a învăța în fiecare zi, de a empatiza și de a-mi testa limitele. Un profesor bun e cel care face ca lucrurile mai grele să ți se pară ușoare, iar pentru mine aceasta este o provocare care mă încântă și mă motivează zilnic. Reușitele elevilor mei sunt satisfacțiile mele.

Ovidiu Bădescu: Cum este să predai într-un liceu tehnologic și ce realizări ai?

Alina: Profilul elevului din învățământul profesional și tehnic este diferit. Majoritatea elevilor mei sunt navetiști, beneficiari de burse profesionale și burse sociale, cu risc de abandon. Cea mai mare provocare este să-i ajuți să-și depășească limitele și în același timp să le depășești și tu pe ale tale. Când văd cât de mult încearcă ei să fie mai buni, mă ambiționează și mai tare să le fiu alături.

Pentru ei am scris și implementat proiecte Erasmus+. Astfel, în anul școlar anterior, 24 de elevi au efectuat stagiul de practică în Spania și 14 elevi  au efectuat stagiul de practică în Portugalia.

Ovidiu Bădescu: Pe lângă activitatea didactică, ești implicată și în multe activități de voluntariat. Ne puteți povesti câte ceva despre ONG-ul pe care îl reprezinți?

Alina: Liga Elevilor Meseriași este prima asociație care reprezintă interesele elevilor din învățământul profesional și tehnic din județul Buzău. Misiunea acesteia este de a schimba în bine sistemul educațional pe care îl reprezintă prin inițiative proprii și demersuri de advocacy. Creată în 2018 și devenită asociație în luna iunie 2019, Liga Elevilor Meseriași este un proiect inovator dezvoltat cu scopul de a sprijini elevii. În prezent, aceasta are ca membri 32 de elevi și 26 de profesori coordonatori de la liceele tehnologice și școlile profesionale din județul Buzău.

Ovidiu Bădescu: Ne puteți povesti un moment, sau mai multe, din viața profesională  în care v-ați simțit într-adevăr împlinită?

Alina:  Proiectul „Gala Visurilor Meseriașe” a fost momentul în care am simțit că asociația noastră a reușit să facă o schimbare. Acțiunea a pornit de la o nevoie reală a liceelor tehnologice din județul Buzău în ceea ce privește procesul educațional.  Prin acest proiect au fost dotate 13 ateliere de mecanică din județul Buzău. Este important să acorzi elevilor de liceu o bază materială care să le asigure egalitatea de șanse spre o educație de calitate, corectă, în contextul schimbărilor  permanente. Laboratoarele dotate corespunzător oferă șanse suplimentare pentru elevi în a îndrăgi și înțelege disciplinele tehnice. Suntem încântați că asociația noastră a putut contribui la crearea unui mediu propice performanței în educație și că prin dotarea laboratoarelor din licee am  putut susține cadrele didactice în procesul de formare și instruire al elevilor.

Proiectele Erasmus+ permit profesorilor să  colaboreze mai strâns cu elevii implicați în activitățile de învățare, în multe cazuri, să redescopere bucuria de a învăța împreună cu elevii lor.  Un proiect european de acest gen are un impact deosebit de important în școală și în comunitate, oferindu-le elevilor un sentiment de satisfacție pentru realizările obținute și reprezintând un mod eficient și plăcut de a învăța și de a dezvolta competențele necesare succesului în școală, în carieră și în viața civică.

Ovidiu Bădescu: Care sunt trăsăturile care te definesc?

Alina: Dinamismul, rapiditatea, voința și forța de caracter sunt cele mai importante trăsături ale mele. Sunt o fire sociabilă, empatică și creativă.

Ovidiu Bădescu: Principalul dumneavoastră defect este?

Alina: Sunt o fire foarte încăpățânată.

Ovidiu Bădescu: Care considerați că este principala trăsătură  pentru care trebuie să o aibă un profesor?

Alina: Trebuie să aibă  permanent o atitudine pozitivă, o stare de bună dispoziție, energie și vitalitate pentru a putea dezvolta creativitatea elevilor. Energia negativă ucide creativitatea și duce la eșec. Un profesor bun este un profesor cu o mentalitate deschisă.