Alina Brăgău

           „ Am înțeles că noi formăm caractere dincolo de toate cunoștințele pe care copiii și le însușesc și că principala competiție a fiecăruia este cu el însuși.

Despre oamenii care, cu modestie, contribuie la formarea altor oameni, un interviu cu doamna Brăgău Alina, profesoară de limba română la Școala Gimnazială Bistrița, județul Mehedinți

de Clara Bujoreanu

  1. Sunteți profesor de limba română de 13 ani. Vă mai amintiți anii de debut? Cum au fost aceștia? Cum eraţi atunci ca profesoară şi ce s-a schimbat între timp?

 Deși predau limba română de 13 ani, am o vechime în învățământ de 26 de ani. Am debutat în această frumoasă meserie ca învățător, fiind absolventă de liceu pedagogic. A fost o perioadă destul de dificilă întrucât am luat contact cu elevi din medii diverse. În timpul practicii pedagogice, activitățile de la liceu se desfășurau cu clase de elevi selectați, de la școli foarte bune. Realitatea a fost cu totul alta. Am ajuns la o școală din mediul rural unde copiii erau sprijin în activitățile gospodărești pentru familie și am constatat că activitățile de învățare se desfășurau doar la școală. De aceea, a fost necesară adaptarea mea la nevoile lor pentru a le fi un sprijin real.

În această lungă perioadă, s-a schimbat totul. Și societatea, și copiii, și noi. Am înțeles că noi formăm caractere dincolo de toate cunoștințele pe care copiii și le însușesc și că principala competiție a fiecăruia este cu el însuși.

  1. Care sunt principalele dificultăţi pe care le-aţi întâmpinat la începutul carierei?

 Două din principalele dificultăți au fost distanța pe care o aveam până la școală și salariul foarte mic al unui profesor debutant.

 

  1. Care sunt motivele pentru care merită să fii profesor? Ne puteți împărtăși un moment în care ați simțit că sunteți acolo unde trebuie să fiți?

 Merită să fii profesor doar dacă ești dedicat copiilor. Adesea, timpul mult, alocat activităților școlare și extrașcolare este în defavoarea copiilor noștri și a familiei.

Un moment care m-a determinat să cred că locul meu este la catedră s-a petrecut în timpul unor ore la clasa a VIII-a. Una dintre elevele mele nu reușea să înțeleagă subordonata subiectivă. Făcuserăm și predicativa, și atributiva. La acestea se descurca foarte bine, însă la toate testele pe care le rezolvam avea dificultăți la subiectivă, atât la identificare, cât și la construire de fraze. Știa teoria, dar nu reușea să aplice. Îmi amintesc și acum privirea acesteia în momentul în care a reușit să transpună teoria în practică. Astfel de momente pline de satisfacție le-am trăit adesea în perioada când eram învățătoare. Era uimitor să vezi cum un copil reușește să citească o propoziție și să o înțeleagă.

  1. Ce îi trebuie unei persoane pentru a fi un dascăl bun? Cum poate un profesor să-şi atragă elevii de partea sa?

 Pentru a fi un dascăl bun, trebuie să fii un bun pedagog și psiholog, să fii empatic, să urmărești și să stimulezi evoluția individuală atât în activități școlare, cât și în cele extrașcolare. Astfel, cu toții se vor simți valorizați.  Dacă reușim să determinăm elevii să înțeleagă că progresul lor este foarte important, cred că îi avem deja de partea noastră.

  1. Aţi avut nereuşite în anii de profesorat? Dacă da, cum le-aţi depăşit?

 Da, au existat și astfel de situații. Am avut elevi care au abandonat școala.

Nu am depășit aceste situații, pentru că aici au intervenit familiile pe care nu le-am putut convinge.

  1. În decursul anilor de activitate, când v-aţi simţit cea mai mândră?

 Mă simt mândră în fiecare an când elevii mei de la clasa a VIII-a reușeșc să intre la profilul dorit, mă simt mândră ori de câte ori mă întâlnesc cu foștii mei elevi și îmi spun că se descurcă bine la liceu, dar mă simt mândră și când reușeșc să îi influențez în alegerea carierei. Întotdeauna le spun să urmeze meserii care le plac și la care să fie cei mai buni.

 

  1. Ce ați schimba la sistemul de învățământ din România, dacă ați putea?

 Sistemul de învățământ a pus foarte mult timp accent pe cunoștințe și competiție. Actualul curriculum urmărește formarea competențelor copilului și progresul individual. Așadar, educația a fost deja regândită.

  1. Ați avut sau aveți un model în viața reală? Dacă da, ce ați admirat la persoana respectivă?

Modelul pe care l-am avut și care m-a inspirat a fost învățătoarea mea. Își făcea meseria cu pasiune și dăruire.

  1. Ce vă place să faceţi în timpul liber?

 Îmi place să petrec timp de calitate cu familia mea. Să facem lucruri mărunte, dar împreună.

  1. Ce nu vă place să faceți deloc?

 Nu-mi place să fac sport.

  1. Principala dumneavoastră trăsătură de caracter este…

Perseverența.

 Principalul dumneavoastră defect este…

Încăpățânarea.

  1. Trei lucruri mai puțin cunoscute despre dumneavoastră ar fi…

Că sunt timidă, modestă și că nu îmi place să ies în evidență cu nimic.

  1. Aveţi o deviză după care vă ghidaţi în viaţă?

Deviza mea este ,,Ajută ca să fii ajutat!”. Acesta este și principiul pentru care am ales să fac parte din comunitatea ,,For Life”.